Učme sa od tých, ktorí kráčajú pred nami

         ( Paleo a funkcionálna medicína v jednom )

 

Od 15. septembra do 15. októbra sú ďalšie akcie na vitamín-D3,  vitamín-C-1000 s bioflavonoidom+Acerola

  Prežite chladnú jeseň a zimu bez chrípky!

– See more at: http://www.paleolit.sk/#sthash.nPAOhrmT.dpuf

Od 15. septembra do 15. októbra sú ďalšie akcie na vitamín-D3,  vitamín-C-1000 s bioflavonoidom+Acerola

  Prežite chladnú jeseň a zimu bez chrípky!

– See more at: http://www.paleolit.sk/#sthash.nPAOhrmT.dpuf

Zdroj: http://www.paleorszag.hu/index.php
Preklad: Ing.  Imrich Galgóczi

Dr. Terry Wahls, profesorka, lekárka na univerzite Iowa, kde vyučuje doktorandov, ošetruje chorých na traumatické poranenia mozgu, a vedie aj klinické štúdia. Ona sama tiež trpela na sklerózu multiplex, kvôli čomu bola nútená na štyri roky žiť na invalidnom vozíku.
Dr. Wahls zmennou svojho jedálnička a životného štýlu, dostala naspäť svoje zdravie, a dnes chodí do práce už na bicykli, deň čo deň. Je autorkou knihy s názvom: The Wahls Protocol: How I Beat Progressive MS Using Paleo Principles and Functional Medicine ( Ako som porazila progresívnu sklerózu multiplex, použitím zásad paleo stravovania a funkcionálnej medicíny), a vzdeláva verejnosť pracovníkov-odborníkov verejného zdravotníctva o liečivej sile jedla. Uvediem 5 mýt o paleo stravovaní, ktoré odhalila Dr. Wahls.

1. Mylná je predstava, že potraviny, ktoré obsahujú lepok (glutén), sú nahraditeľné bezlepkovými.

Z pohľadu zdravia, bezlepková diéta má mnoho výhod, ale mnohí si len jednoducho zamenia 6-10 gluténových porcií, na bezgluténovú verziu, čiže aj naďalej konzumujú 6-10 porcií z obilnín. Tieto žiaľ, sú tak isto potraviny s rafinovanými uhľohydrátmi s vysokým obsahom škrobu, rafinované potraviny, ktoré sa taktiež metabolizujú na jednoduché cukry a končia v krvnom obehu. Významne zvýšia hladinu inzulínu a zápal organizmu, závodia s enzýmami, ktoré by odstránili poškodené tau-bielkoviny z mozgu. Tau-bielkoviny stabilizujú mikrotubuly (mikrotrubicové) cytoskeletu (štrukturálna kostra bunky), ktorých špatná funkcia už bola spojená s Alzheimerovou chorobou, a duševným úpadkom. Ak predsa len konzumujeme bezgluténové stravy, potom ich limitujme na jeden kus za deň, čo prakticky znamená jeden krajec chleba, alebo polovičku šálky ryže či cestoviny.

2. Mylný je ten predpoklad, že moderná paleo diéta obsahuje rovnaké množstvo vitamínov, minerálov, esenciálnych mastných kyselín a antioxidantov, ako strava lovcov-zberačov v prirodzených podmienkach.

To je pravda, že strava lovcov-zberačov, obsahuje o 2-20 krát viac vitamínov a stopových prvkov – v závislosti od toho, že na ktorý element sa pozeráme -, ako sú oficiálne odporúčania (RDA). Aj to je pravda, že moderná paleo diéta (Practical Paleo, Primal Blueprint) patrí medzi najbohatšie živiny, aspoň podľa dr. Jayson Calton výskumnej skupiny. Avšak výskumy moderného paleo, pokiaľ ide o určité vitamíny, zaostávajú aj o 40% od odporúčaní RDA. Prečo je až taký rozdiel, medzi tradicionálnym a moderným paleom?
Kým prírodný ľudia (lovci-zberači) konzumujú voľne žijúce živočíchy voľne rastúce rastliny, dnešný paleo prívrženci konzumujú potraviny vyrobené v moderných priemyselných podmienkach, kde napr. maximalizujú množstvo uhľohydrátov v záujme dosiahnutia sladkej chuti. Pri pestovaní dnešných rastlín aplikujú obrovské množstvo chemikálií, umelých hnojív, ktoré znižujú bakteriálne zloženie pôdy, čo nesie so sebou znížený obsah vitamínov, stopových prvkov a antioxidantov rastlín.
USDA ( Ministerstvo poľnohospodárstva Spojených Štátov), od r. 1914 skúma obsah stopových prvkov rôznych potravín. V jednom zverejnenom štúdiu v roku 1992, merali 20-100% pokles obsahu vitamínov a stopových prvkov, napr. v prípade jabĺk (oproti údajom z roku 1914), kurčiat a iného mäsa ( oproti r. 1963).
V tradičných životných podmienkach žijúci ľudia, dôsledkom nahromadených informácií stovkami generácií, si vedia vybrať také potraviny, ktoré slúžia k zachovaniu zdravia a života nastávajúcich generácií. Znamená to, že rôzne kmene, etnické skupiny žijúce v rôznych zemepisných podmienkach, konzumujú značne odlišné stravy, napriek tomu každá z nich, prijíma 2-10 násobok mikronutrientov ako stanovuje RDA. Moderní paleo prívrženci nedisponujú s tými kulturálnymi múdrosťami, pomocou ktorých by vedeli vybrať potravu disponujúcu s najväčším obsahom základných živín. Dôsledkom toho, moderný paleo prívrženci len veľmi zriedka konzumujú vnútornosti a zelené rastliny k vôli ich silnej chuti. Tento fakt z časti vysvetľuje, prečo konzumujú dnešný paleo prívrženci s potravinami až o 40% menej vitamínov a stopových prvkov.

3. Mýtus predpokladá, že prirodzené sladidlá ( ako napr. med, agave sirup, javorový či kokosový sirup) sú zdravé.

Pri myších pokusoch, na poškodenie ich pečene, používajú fruktózu, aby vedeli skúmať ztukovatenie pečene, metabolický syndróm, a cukrovku. Medzi prívržencami palea je rozšírené používanie určitých sladidiel ( med, agave sirup, javorový či kokosový sirup ) s vysokým obsahom fruktózy, preto ich denný konzum by mali limitovať, alebo úplne vynechať z jedálnička. Aplikácia uvedených sladidiel bez obmedzenia je zhruba také, ako keby konzumovali kukuričný sirup( HFCS) s vysokým obsahom fruktózy.

4. Mylný je predpoklad, že obľúbené paleo dezerty, torty a sušienky, sú všetky zdravé.

Paleo zákusky vedia byť veľmi chutné, ale veľa z nich obsahuje veľké množstvo fruktózy a alkoholické cukry, ako aj značné množstvo rafinovanej múky – aj keď nie obilninovú. Tieto potraviny predstavujú vysoké inzulínové zaťaženie, lebo majú vysoký obsah uhľohydrátov, ktoré vedú k vysokej hladine inzulínu a zápalu, čo zvyšuje riziko demencie.
Na potlačenie túžby po sladkostiach môže dobre poslúžiť pohár bobúľ (nejaké ovocie) s korením a plnotučným kokosovým mliekom (môže sa vyrobiť z kokosovej smotany – vlastná pozn.). Táto zostava popri tom, že je chutná, je plná aj antioxidantmi, zdravými tukmi a nevedie k vysokej hladine krvného cukru a inzulínu.

5. Mylná je predstava, že mäso sa dá jesť s mäsom, s málom zeleniny alebo bez zeleniny

Mnohí si nemôžu dovoliť živočíšne mäso z voľného chovu, preto konzumujú mäso vyrobené v priemyselných podmienkach, ba dokonca, s minimálnym zeleninou, alebo vôbec nekonzumujú zeleninu. Bohužiaľ, priemyselne vyrobené mäso, mnoho krát obsahuje insekticídy a iné chemické zvyšky.
Žijeme vo svete plnom umelých zlúčenín, a je dokázané, že maličký organizmus novonarodených obsahuje viac než 200 druhov chemických látok ( jedná sa o cudzie chemické látky – vlastná pozn.). Konzumácia priemyselného mäsa nesie so sebou to, že do seba napcháme ešte viac chemikálií, ktoré ovplyvňujú normálne biochemické procesy.

Tieto chemické látky sú spracované a vylučované pečeňou, obličkami a potnými žľazami. Niektoré fytochemikálie rastlín ovplyvňujú funkciu našich DNS, zapínajú alebo práve vypínajú určité gény. Tieto procesy do značnej miery určujú to, či môžeme odbúrať toxíny alebo sa budú hromadiť v nás. Čím viacej zeleniny konzumujeme, o to viac pripravíme náš organizmus na vylučovanie toxínov, čo v celku zlepšuje naše zdravie a celkovú pohodu.
Naši predkovia konzumovali vyše 200 druhov rôznych rastlín každý rok, dnes, ledva konzumujeme zopár celý rok. Každý deň konzumujme dostatok bielkovín ( 15-35 dkg mäsa) a pridajme k tomu 6 (ženy) -9 (muži) pohárov zelenej polievky, s obsahom síri, tmavozelenej farby.

Ak našou snahou je dosiahnuť čo najväčšiu úroveň energie, vitality, potom máme konzumovať stravu s čo najväčšou hustotou živín. Dr. Wahls zostavila jedálniček, ktorý dokazuje práve popísané veci, a ktoré analyzovala vedeckými metódami, či naozaj tieto recepty zabezpečujú potrebné vitamíny a minerály pre mozgové bunky. Jej kniha ( The Wahls Protocol: How I Beat Progressive MS Using Paleo Principles and Functional Medicine) ponúka obrovské množstvo vedomostí, špeciálne návody k tomu, ako máme zostaviť diétu, s najväčším obsahom živín. Ukáže aj spôsob, ako máme naplánovať takú diétu, ktorá pre mozog a mitokondriá (časť bunky, zodpovedná za výrobu energie pre náš organizmus) zabezpečí 31 najdôležitejších vitamínov, stopových prvkov, esenciálnych mastných kyselín, zabezpečujúc tým úplné zdravie a vitalitu. Sedem rokov sa jej postupne zhoršovalo zdravie dôsledkom sklerózy multiplex (SM), a štyri roky bola odsúdená na invalidný vozík ( vozík, kde treba ležať- vlastn. poznámka). V r. 2002, po 20 mesačnej vegetariánskej diéte – čo v jej prípade predstavovalo veľké množstvo zeleniny, celozrnné obilie a strukoviny -, presedlala na paleo stravovanie, a úplne zanechala obilniny, strukoviny a mliečne výrobky.

Jej stav sa naďalej zhoršoval do r. 2007, kedy vytvorila nevšednú diétu na základe vlastných skúseností a paleo princípov. O tri mesiace na to, prestala mať chronickú únavu, po šiestich mesiacoch vedela v nemocnici chodiť bez bariel, a po roku sa so svojou rodinou zúčastnila na 18 míľovej cyklistickej túre. Nasledujúci rok so svojou rodinou absolvovala pešiu túru v kanadských Skalnatých horách. Nasledujúci rok vykonala vyšetrenia u chorých s pokročilou SM chorobou, na základe vlastných diétnych modifikácií. Výsledky – na základe ktorých aj iní ľudia môžu začleniť do svojho jedálnička jej jedálniček a odporúčania zmien životného štýlu, pri liečení svojej choroby – publikovali v Journal for Alternative and Complementary Medicine. Najväčším vedľajším účinkom štúdia bolo, že obézni ľudia zhodili zbytočné kilá, znormalizovala sa ich telesná váha – to všetko bez hladovania.

Na tzv. Škále Únavy (Fatigue Severity Scale, FSS) – ktorá má rozsah od 1 do 7 ( 1=nie je únava)-, údaje chorých poklesol o 2,38 jednotiek za jeden rok ( zmena nastala z 5,5 na 3,23). Jedná sa o vôbec najväčšie zaznamenané odpisy na Škále Únava v histórii sklerózy multiplex (SM). V porovnaní s inými liečebnými metódami, vedeli zaznamenať podstatne menšie údaje. Zavedenie tréningov zlepšila údaje len o 0,6 bodov, a ošetrenie liekmi boli veľmi rozchodné, lebo boli štúdia, kde nedosiahli žiadnu zmenu, a v niektorých prípadoch registrovali pokles o 0.75 bodov. Aj v súčasnosti bežia rôzne štúdia, a pravidelne robia granty za cieľom rozšírenia vedeckých programov.

Ďalšie informácie o tejto diéte a životného štýlu, môžete získať z hore uvedenej knihy a na webe dr. Wahls-a (www.terrywahls.com).

2 Pripomienky: Učme sa od tých, ktorí kráčajú pred nami

  1. Sebastián píše:

    Dr. Terry Wahls je žena a nie muž.

    • imro píše:

      Ďakujem za pripomienku!
      Asi ženy majú pravdu, lebo neustále vyhlasujú, muži sa vedia koncentrovať vždy len na jednu vec.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


2 + štyri =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť