Téma konzumácie čokolády obnovená

 

Preložil: Ing. Imrich Galgóczi
Zdroj: Gábor Szendi

Nedávno som sa zmienil o štúdii, ktorá potvrdila vplyv čokolády na schudnutie. Teraz sa ukázalo, že článok bol zlomyseľný falzifikát, jeho autor John Bohannon chcel odhaliť zverejnené nezmysli odborných časopisov. Avšak, Bohannon bol tak hlúpy, že klamal pravdu. Prečo by sme mu nemali veriť? Pozrime sa na to, prečo je vlastne dobré konzumovať čokoládu!

Vplyv konzumácie čokolády
Sørensen a Astrup v r. 2011 porovnal 8 – 8 ľudí. Jedna skupina konzumovala 10 dkg horkej, druhá také isté množstvo mliečnej čokolády, a v druhom kole úlohy pozmenili vice versa. Po konzumácii čokolády zisťovali, že zúčastnení koľko sú schopní jesť do stavu nasýtenia. Skupina, ktorá konzumovala horkú čokoládu, konzumovala o 17% menej (Sorensen a Astrup, 2011). Dalo by sa povedať, že by jedli menej, ak by nekonzumovali vôbec čokoládu. Lenže táto výhovorka nie je miestna, pretože členovia experimentu jedli do stavu nasýtenia. To bol presne cieľom experimentálneho plánu s falzifikátnym testom aj Bohannona: u neho mohli jesť do stavu nasýtenia dve skupiny, ale jedna mohla konzumovať aj horkú čokoládu. Pretože v danom štúdiu, horká čokoláda znížila chuť do jedla o 17%, právom môžeme predpokladať, že výsledok ktorým chcel chudák Bohannon bluffnúť, obstojí. Tento efekt je pravdepodobne kvôli tomu, že horká čokoláda má vplyv na pocit nasýtenia, znižuje chuť do jedla. Jedným z dôvodov tohto javu môže byť to, že horká čokoláda má vysoký obsah tuku a bielkovín: obidve potláčajú chuť do jedla, vyvolávajú efekt nasýtenosti.
konzum čoko 1
Tento výsledok v r. 2014 zopakoval Akyol a spol., kedy vyšetrovali účinky horkej čokolády a beta-glukánu (vláknina) na množstvo konzumovanej stravy do stavu nasýtenia. Hoci čakali, že beta-glukán značne potlačí chuť do jedla, v skutočnosti len horká čokoláda spôsobila signifikantné zníženie kalorického príjmu.
konzum čoko 2
Farhat a spol. (2014) vo svojom súhrnnom štúdiu cituje viac pokusov na zvieratách, v ktorých, ak potkany a myši dostali tú istú stravu bohatú na tuk, ale u jednej skupine strava s rovnakou kalorickou hodnotou obsahovala aj kakao, potom skupina priberala menej na váhe. V jednom druhom štúdiu dosiahli ten istý výsledok tak, že do stravy zamiešali extrakt polyfenolu kakaa. Ten istý efekt dosiahli aj procianidmi (extrakt kakaa). Keď dôvody vplyvu vyšetrovali na molekulárnej úrovni, vysvitlo, že rôzne zložky kakaa aj vo viacerých bodoch ovplyvňujú syntézu tuku a cholesterolu. To znamená to, že horká čokoláda potláča chuť do jedla nie len k vôli obsahu tuku a bielkoviny.

Golomb a spolupracovníci (2012) preskúmali retrospektívne vzťah medzi spotrebou čokolády a indexom telesnej hmotnosti (BMI). Podľa ich výsledkov, čím častejšie konzumuje niekto čokoládu, tým má nižší BMI.

K totožnému výsledku sa dopracoval Cuenca-García a spol., (2014). V štúdiu vyšetroval BMI a spotrebu čokolády mladých vo veku medzi 12.5 – 17.5 rokov. Konštatoval, že čím viac čokolády konzumoval jeden mladý človek, tým nižší mal BMI a brušnú tukovú hmotu ( posledne uvedený je nebezpečnejší druh obezity).

Slabosťou oboch štúdií je, že v danom momente (toto sa nazýva prierezové štúdium) vyšetroval vzťah BMI a čokolády, ale v každom prípade výsledky sú v súlade s predošlými a následne uvedenými výsledkami.

Metabolizmus cukru a konzumácia čokolády
Druhá línia výskumu vyšetruje to, ako môžu vplývať rôzne zložky horkej čokolády / kakaa na inzulínovú rezistenciu a citlivosť na inzulín (inzulínová senzibilita). Je dobre známa vec, že uvedené dve veci silne ovplyvňujú hladinu inzulínu. Vysoká hladina inzulínu vyplývajúca z inzulínovej rezistencie jednoznačne vedie k nárastu telesnej hmotnosti, teda ak klesne inzulínová rezistencia, klesne aj obezita.

Grassi a spol.,(2008) počas 15 dní rozdelili ženy do dvoch skupín – v jednej boli s vysokým krvným tlakom, v druhej so zníženou glukózovou toleranciou. Jedna skupina dostala horkú čokoládu bohatú na flavonoidy, druhá skupina mliečnu čokoládu. Po 15-tich dňoch, v okruhu žien s horkou čokoládou a flavonoidmi, sa znížil krvný tlak, zlepšila sa citlivosť na inzulín a zlepšila sa aj funkcia beta-buniek produkujúce inzulín, ako to ukazuje graf:
konzum čoko 3
Hooper a spol.(2012), na základe metaanalýzy 42 štúdií zistili, že konzumácia kakaa a čokolády jednoznačne znižujú hladiny inzulínu, zlepšujú glukózovú toleranciu a znižujú inzulínovú rezistenciu.

Diabetes mellitus a konzumácia čokolády
Oba a spol.(2010) popri konzumácii kávy a zeleného čaju, vyšetrovali aj vplyv čokolády na riziko vývoja diabetes mellitus (skratka DM), a dospeli k trendu, že čím viac čokolády konzumuje niekto, riziko dostať DM je tým nižšia.

Lekári v programe Zdravie, vyšetrovali a sledovali 18 tisíc ľudí 9 rokov, a v spočiatku v skupine nediabetikov sa časom vytvorila cukrovka u 6,2% z nich. Analýza týchto údajov poukazuje na to, že ktorí konzumovali viac čokolády ( ale si zachovali telesnú váhu), mali menšiu šancu na vznik DM (Matsumoto a spol.,2015).

Greenberg (2015) sledoval 7800 ľudí 13 rokov (Atherosclerosis Risk in Communities Cohort štúdium), a podľa výsledkov, kto konzumoval častejšie čokoládu, mal tým menšiu šancu dostať cukrovku (DM). Ľudia, ktorí konzumovali každý deň čokoládu, šanca rizika dostať cukrovku sa znížila o 13%. Ale konzumácia čokolády viac krát za deň, už nezlepšila šance.

Celkovo štúdia najmä horkej čokolády potvrdzujú, že konzumácia čokolády skutočne môže zlepšiť citlivosť na inzulín a funkciu beta-buniek. Tieto výsledky ešte viac platia pre horké čokolády ktoré neobsahujú cukor (paleo čokolády). Takže neváhajte jesť – ale s mierou- horkú čokoládu, môžeme od neho očakávať veľa priaznivých vplyvov.

signo

 

Ing. Imrich Galgóczi

Literatúra

• Akyol A, Dasgin H, Ayaz A, Buyuktuncer Z, Besler HT. ß-Glucan and dark chocolate: a randomized crossover study on short-term satiety and energy intake. Nutrients. 2014 Sep 23;6(9):3863-77.
• Farhat G, Drummond S, Fyfe L, Al-Dujaili EA. Dark chocolate: an obesity paradox or a culprit for weight gain? Phytother Res. 2014 Jun;28(6):791-7.
• Golomb BA, Koperski S, White HL. Association Between More Frequent Chocolate Consumption and Lower Body Mass Index. Arch Intern Med. 2012;172(6):519-521.
• Grassi D, Desideri G, Necozione S, Lippi C, Casale R, Properzi G, Blumberg JB,Ferri C. Blood pressure is reduced and insulin sensitivity increased in glucose-intolerant, hypertensive subjects after 15 days of consuming high-polyphenol dark chocolate. J Nutr. 2008 Sep;138(9):1671-6.
• Greenberg, JA: Chocolate intake and diabetes risk. Clinical Nutrition 34 (2015) 129e133
• Matsumoto C, Petrone AB, Sesso HD, Gaziano JM, Djoussé L. Chocolate consumption and risk of diabetes mellitus in the Physicians’ Health Study. Am J Clin Nutr. 2015 Feb;101(2):362-7.
• Oba S, Nagata C, Nakamura K, Fujii K, Kawachi T, Takatsuka N, et al. Consumption of coffee, green tea, oolong tea, black tea, chocolate snacks and the caffeine content in relation to risk of diabetes in Japanese men and women. Br J Nutr 2010;103(3):453e9.
• Sorensen LB, Astrup A. Eating dark and milk chocolate: a randomized crossover study of effects on appetite and energy intake. Nutr Diabetes. 2011 Dec 5;1:e21.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


2 × = desať

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť