Štartovací balík:všeobecné paleolitné stravovacie odporúčania

 

 

Tajomstvo úspešné poradenstva spočíva v tom, že keď si úprimne povedal, čo si myslíš, viacej ťa nezaujíma, či poslúchnu tvoje slová alebo nie, a nepokúšaš sa ďalej nahovoriť druhého na tú správnu cestu“
Hannah Whitall Smith

Čo mám dať do kávy, keď som ju doteraz pil s mliekom?   Ani naďalej nemusíte piť samú, keď nechcete. Môžete ju piť s ovseným mliekom ( kaloricky je to trošku viac, ako zvyklé mliečne produkty ), ale môžete piť aj s ryžovým mliekom. (na prechod úplne postačuje)
Čo mám jesť namiesto chleba?    Chlieb. S troškou kreativity môžete vyskúšať rôzne recepty na chlieb z doporučených semienok. Ja napr. používam chlieb z ľanových semienok http://www.paleolit.sk/recepty/
Čo mám jesť, keď ma chytí okamžitá túžba po sladkostiach?    Na pracovisko môžeme zobrať mufin rôzne ochutený ( kokosový, orechový, makový obohatený ovocím). Kľudne môžeme ochutnať kávovú lyžičku medu. Najlepšie ale je, keď vopred pripravíme ovocný šalát, uložený v chladničke. Môžeme ju prichutiť citrónovou šťavou, takto ovocie nestratí svoju pôvodnú farbu. Spočiatku sa u mňa usvedčili mandľa a orech s jablkom. Ale keď Vás táto túžba chytí na Obchodnej v Bratislave, potom rozhoduje sebaovládanie.
Ako mám pripraviť zátrepku na zahustenie potravín, keď sa smotana nedoporučuje?   V prípade zahustenia stravy, napr. polievky, použijem pohánkovú múku, pridám trošku olivového oleja, rozohrejem na plameni, následne ju zoberem z plamena, aby som pridal trošku červenej papriky, pomiešam, a prilejem studenú vodu. V prípade omáčky, použijem len pol.lyž. pohánkovej múky a studenú vodu, pomiešam a pridám do omáčky. Niektorí používajú mixovanie použitých zelením s troškou polievky, pridaním *otrúb.
*spôsobujú pomerne málé uhľohydrátové zaťaženie, glutén neobsahujú, ďalej viď. nižšie v časti: Na konzumáciu nedoporučené obilniny. Nič sa nestane, keď ju občas použijeme.
Ako mám aplikovať xylit?    Tento cukor môžeme používať podobne ako kryštálový alebo práškový cukor, len pomer sa mení, čiže nie v pomere 1:1. Podľa môjho názoru a doporučenia, treba znížiť dávku xylitu, lebo ak použijeme podobné množstvo xylitu ako kryštálového cukru, dostaneme trošku sladkejšiu chuť. Preto ak by som použil 10 dkg kryštálového cukru, xylitu doporučujem použiť iba cca 7,5 dkg. Ak budete experimentovať s tradičnými veľkými zákuskami, majte to na zreteli. Časom aj tak znížite na polovičku dávky cukru, lebo ovocia preprogramujú organizmus ohľadom vnímania aj sladkej chuti.
Aké syry môžem používať?      Obyčajne tvrdé. Ementál, Cheddar, Parmezán, Provolone – treba počkať kým dozreje. Ja by som ale doporučil Slovenské výrobky, ktoré sú veľmi chutné, výbornej kvality, aj údené.
Môj nasledujúci život bude stále iba o tom, že čo konzumujem?   Podľa mňa práve naopak. Našu životnú kvalitu determinuje to, že čo konzumujeme. Podľa vlastných skúseností môžem vyhlásiť, že to, čo teraz považujete za zaužívané, normálne, chuťovo zvyklé, za relatívne krátky čas to budete tvrdiť o paleolitnom stravovaní. Je prechodné obdobie, ktoré treba vydržať. Oplatí sa. Nie je zanedbatelné ani to, že budete sa vo svojej koži cítiť, ako snáď nikdy predtým. Mnoho ľudí tvrdí, že paleolitné stravovanie je podstatne drahšia záležitosť. Vôbec stým nesúhlasím. V blízkej budúcnosti zverejním porovnanie weekend-ového nákupu klasického a paleolitného nákupu v bežnom obchodnom dome. Paleolitné stravovanie sa najviac odlišuje od klasického v tom, že treba trošku dopredu rozmýšľať, aby základné potraviny boli stále na dosah (v špajze, chladničke pod.) Súčasný potravinársky priemysel využíva práve dnešný zhon ľudí, ponúka polotovar, o ktorých ale vieme, že sú pre ľudský organizmu nevhodné, ba niektoré vyložene škodlivé.
Čo má byť vždy doma? U nás doma: paleochlieb, tvrdé syry ( má rád výber), ovocie (ovocný šalát v chladničke), mäso a zelenina – čo najviac druhov- dnes to už nie je problém. Pozrime sa na to, ktoré sú základné potraviny k prechodu: namiesto kravského mlieka kokosové, alebo kešu mlieko alebo rastlinné mlieko. Ja som jednoducho z jedného dňa na druhý zanechal pitie kravského mlieka ( keď som sa rozhodol prestať piť mlieko, bolo málo ľudí v republike, kto pil odo mňa viac mlieka ako ja,. len treba mať jasný cieľ a ozajstné rozhodnutie, nie také, ako na Silvestra, ktoré ako vieme vydrží iba niekoľko dní alebo týždňov), namiesto kryštálového cukru xylit, namiesto margarínu kokosovú masť, namiesto klasickej múky pohánkovú, ovsenú, ľanovú a mnoho ďalších – pre začiatok úplne stačí, namiesto slnečnicového oleja ( vysoká hladina omega-6) olivový, orechový, horčicový, dostať už aj klasické oleje bez omegy-6.
Môžem piť?     Pripomína mi to vtip: miestny lekár sa takto opýta svojho illuminatého pacienta: dedko, neviem Vám zistiť krvnú skupinu! Dedko sa pýta: prečo pán doktor? Lekár: lebo sa Vám krv okamžite vyparí!                                                                                                                                          Môžete piť, ale „nevyparujte“ sa.  Kto ale to všetko myslí vážne, ten nepije alkohol.

 

———————————————————————————————————————————————————————

                                                    Ďalšie návrhy Gábora Szendiho
Čo mám žuť?
• Okrem amerických orieškov ( lebo je to strukovina ) rôzne semienka, ako napr. oriešky, mandle, orechy, slnečnica, jadierka, kešu orechy a pod.
• Ovocie
• Prípadne málo sušeného ovocia ( pozor, má vysoký obsah cukru, darmo je to ovocie)
• Paleo muffin
Ale so žutím to nepreháňajte. U paleo človeka sa svet netočí okolo jedenia. Príliš veľa kalórie skracuje život.
Vyhýbanie sa gluténu ( lepok ) je veľmi dôležité. Aj klíčky obilnín obsahujú glutén! Neodporúčam, ale keď príležitostne sa Vám zachce rozšíriť Vaše menu, kliknite na túto stránku, kvôli nápadom:  http://www.celiac.com/

———————————————————————————————————————————————————————–

 

          Doporučené a nedoporučené potraviny v paleolitnom stravovaní

Strukoviny nedoporučené na konzum
1. všetky fazuľoviny
2. cícer (chickpeas)
3. šošovica
4. hrach – všetky druhy
5. americké arašídy


6. sója a všetky sójové výrobky
Nedoporučené zeleniny ktoré obsahujú škrob
1. zemiaky
2. korene obsahujúce škrob
3. jam ( sladký zemiak )
4. topinambur
5. maniok ( cassava )
Na konzum nedoporučené obilniny
1. jačmeň
2. kukurica
3. proso
4. ovos ( otruby* GI:15, GL:8 /surové: 15/ )
5. ryža
6. raž
7. cirok
8. pšenica
9. pohánka ( GI:54, GL:14 ) – veľmi nízky obsah gluténu
10. amarant ( GI:35, GL:21 )
11. trikiale
12. kamut
13. quinona ( GI:51, GL:18 )
*spôsobuje pomerne málé uhľohydrátové zaťaženie, glutén neobsahuje. Občas, ako kompromisum ju môžme konzumovať.
Na konzum doporučené zeleniny
1. artičok
2. špargľa
3. cvikla
4. paprika všetkého druhu
5. brokolica
6. karfiol
7. ružičkový kel
8. uhorky
9. kel
10. dandelion ( taraxacum )
11. baklažán
12. endívia
13. zelená cibuľa
14. kapusta
15. kareláb
16. všetky šaláty
17. hríby
18. petržlen
19. cibule
20. paštrnák
21. portulaka
22. tekvice
23. reťkovky
24. mrkva, biela mrkva ( kvaka )
25. alga
26. paradajky
27. tomatillo ( mexická čerešňa)
28. paradajky ( podľa mnohých je to otázne )
29. čínsky kel
30. listy repy
31. žerucha

2 Pripomienky: Štartovací balík:všeobecné paleolitné stravovacie odporúčania

  1. JoKr píše:

    V článku uvedený link “http://www.paleolit.sk/recepty” je nefunkčný §
    Ako/kde sa dostanem ku konkrétnym receptom ?
    Ďakujem za odpoveď
    Jozef Križan

    • imro píše:

      Ďakujem za pripomienku.
      Spomínanú stranu som stiahol z dôvodu nedostatku času starať sa o pravidelné dopĺňanie a kvalitné spracovanie jednotlivých receptov. Preto som to radšej stiahol.
      Ale nezostanem dlžný v tomto smere, je v príprave súhrn takýchto receptov. Za porozumenie ďakujem.
      Imro Galgóczi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


deväť − 7 =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť