Prvé kroky k paleolitnému stravovaniu

 

 

 

 

Paleolitné stravovanie je program na celý život, takže nikto nemusí okamžite padnúť do pasce krajností. Kto v prvý deň všetko zmení, ten obyčajne už po týždni sa vráti k starému životnému štýlu. Zmeny postupne musíme zaviesť do života, a treba ich nechať, aby sme si na ne zvykli, a len potom treba zaviesť ďalšiu zmenu. Aspoň u veľkej väčšine ľudí tento spôsob funguje. Samozrejme že sú rázni ľudia, ktorým keď sa „rozsvieti lampa“ v hlave, od tej chvíle sú schopní žiť podľa nových životných zásad. Keď Vy ste taký, zabudnite na postupnosť. Ale keď aj Vy patríte medzi tých, ktorí žijú príliš dlhý čas západným spôsobom stravovania, potom je lepšia metóda postupných krokov.
Radikálny prechod doporučujem tým, ktorí dôsledkom informácií na tomto webe (alebo inde), prišli na to, že súčasné vlastné zdravotné problémy či fyziologické príznaky spôsobujú obilniny, mlieko a mliečne výrobky. U nich by to stálo za pokus skúsiť radikálnejší spôsob, lebo napríklad citlivosť na glutén-lepok nepatrí medzi tie typy problémov, ktorý na postupnosť reaguje postupným zlepšením, lebo stačí ju zjesť veľmi minimálne množstvo, aby príznaky neustúpili, alebo aby sa vrátili príznaky späť, po stave už bez príznakovom .(Vlastná poznámka – čo najrýchlejší prechod doporučujem tomu, kto ma rakovinu alebo príznaky na túto chorobu. Pri rýchlom prechode treba počítať so stavom malátnosti a slabosťou. Spôsobuje ju prechod organizmu na iný druh metabolizmu. Doporučujem prečítať môj príspevok: Rakovina a ketogénna diéta ).

Podstata paleolitného stravovania
Vážení čitatelia, nečakajte na kuchársku knihu. Podstata paleolitného stravovania nie je v tom, že čo máme jesť, ale v tom, že čo nemáme jesť. Keď pochopíte princípy, recepty nebudú problémom.
Hlavné zásady:
1. Môže sa konzumovať hocijaká živočíšna bielkovina, ale nech sa to netopí v masti ,
2. je možné konzumovať hocijaké ovocie a zeleninu, ktorá neobsahuje škrob,
3. nekonzumujme nič, čo obsahuje obilninu alebo ich deriváty,
4. nekonzumujme žiadne strukoviny,
5. nekonzumujme žiadne výrobky z mlieka*,
6. nekonzumujme žiadne polotovary.

Nuž, to sú drastické predpisy, ktoré samozrejme nie je náboženské prikázanie, len treba sa snažiť k nim čo najviac sa priblížiť. Ten, kto ju začne a bude vidieť výsledky, čoraz viac sa ich bude snažiť dodržiavať. Ale ten, kto má nejaké autoimúnne alebo precitlivelé reakcie-príznaky, ten aj tak rýchlo príde na to, že pri určitých problémoch, ako napr. konzumácia obilnín, nie je vhodná metóda postupnosti.
Sú pritom menej základné otázky, napr. je viac pravdepodobné že u niektorých z Vás, konzumácia strukovín nebude robiť problémy, a ťažšie sa ich zrieknete. Tak nezačínajte s tým. Rokmi aj tak prídete na to, že sa rozhodnete aj tie vynechať zo stravy. Nezabúdajte, že osobné skúsenosti sú najdôležitejšie. Osobné skúsenosti v rámci zásad paleolitného stravovania sú tie veci, ktoré musíme a vieme dodržať, a to, ktorého dodržanie sa zdá byť príliš drastické, nemajú opodstatnenie.
Vaše nové stravovanie bude mať odporcov. Jeden priemerný dietológ by na to povedal, že je to úplne nezdravé, napriek tomu, že človek takto žil 2,5 miliónov rokov. Odkedy ľudia počúvajú dietológov, je svet čoraz chorľavejší.

Praktické paleo-uváženia

Uhľohydráty
V nasledujúcej tabuľke uvediem glykemické a saturačné (nasýtenosť) údaje niektorých potravín. Údaje sú približné, lebo existuje veľa rôznych potravín a výrobkov.
(L. Cordain a spol. www.mendosa.com)

Po preštudovaní tabuľky je celkom zrejmé, že potraviny ako obilniny, zemiaky a cukor, majú vysoké GI a GL. U mlieka a mliečnych výrobkoch vidieť, že majú síce nízku GL oproti GI, ktoré je vysoké, ale generujú neprimerane veľkú inzulínovú odozvu organizmu.
Ovocie a zelenina disponujú s najnižšou glykemickou nasýtenosťou. Dôležitou vlastnosťou potravín je, že do akej miery sú výživné. Uhľohydráty majú obidve ukazovatele veľmi vysoké, ale rýchlo sa vstrebú, kým zeleniny a ovocia majú indexy GI a GL nízke , a sú výživné.
Ovsená kaša varená, má nízke GL, je chutná a výdatná. Nepatrí síce do paleo-stravovania, ale napriek tomu som ju zahrnul do tabuľky. Myslím si, že občas si môžeme dovoliť toľko kompromisu. ( Vlastná poznámka – ľuďom, ktorí sú citliví na lepok (glutén), ovos môže spôsobiť problémy napriek tomu, že obsahuje podstatne menej gluténu ako pšenica, raž, jačmeň a ich hybridy, špalda, alebo jeho predchodca).

Tuky
Mnoho skloňovaná otázka je, či konzumácia nasýtených živočíšnych tukov je škodlivá alebo nie. Na základe vyšetrení a preštudovaných vedeckých výskumov, pokojne môžem vyhlásiť: živočíšne tuky nie sú našimi nepriateľmi. Ako Bill Lands píše, táto celá téma o tom, či „nasýtené alebo nenasýtené“, je vedľajšia otázka, a ako vedec, špecializovaný na lipidy, nemá poznatky o tom, podľa ktorého nasýtené tuky by boli škodlivejšie ako nenasýtené tuky. Tuk je veľmi dôležitou časťou nášho stravovania, ale o ne sa nemusíme zvlášť starať, lebo mäso, syry (tvrdé syry), vajcia a semienkach ich obsahujú dosť.
Ale čo je dôležité zdôrazniť je, aby sme sa vyhli: trans-mastným kyselinám; zabránili dominanciu omegy-6; zabezpečili zvýšenie príjmu omegy-3 (nie rastlinného);
Trans-mastná kyselina je všade tam, kde používajú margarín alebo oleje na pečenie.

Druhá skupina nebezpečného zdroja je omega-6. Tieto sa dostanú do nášho organizmu aj konzumáciou rastlinných mastných kyselín. Nachádzajú sa aj v semienkach ( oriešky, mandľa, orech a pod.). Mandľa obsahuje prakticky len omegu-6, podobné zlé môžeme povedať o slnečnicových jadierkach, kým v orechu je omega-6 a omega-3 v pomere 4:1.
( Vlastná poznámka – ja osobne konzumujem orechy, ale viem, že čo mám mať na zreteli, aby som nevhodný pomer napravil. Okrem toho, keď ich konzumujem v malom množstve – max za hrsť-, nemám žiadne problémy; nikdy nezabúdam ale na to, že obsahujú aj fytát, preto ich nekonzumujem spolu s ostatnou stravou, aby som zmiernil nežiadúce účinky, ktoré sa ale dajú zmierniť vylúhovaním, fermentáciou, varením, atď. Ja osobne tieto“technológie“ neaplikujem, radšej sa snažím zvrátiť ich inhibičný účinok kyselinou askorbovou – vit.-C).

Oleje a šalátové oleje. Tu treba vedieť, že síce obsahujú omegu-3, ale ako vieme, omegu-3 z rastlín náš organizmus nevie v patričnej miere využiť, výsledky ich vedeckých prác sú protirečivé a ukazuje sa, že spôsobuje rakovinu prostaty. V repkovom oleji je pomer 2:1. Ďalej tu máme olivový olej s pomerom 13:1, ale ešte stále je mnoho krát lepší, ako slnečnicový, ktorý prakticky neobsahuje len omegu-6. Jeden z najnebezpečnejších olejov je olej z oriešok. Vo vedeckých výskumoch ho používajú na čo najskoršie vytvorenie arterosklerózy u pokusných zvieratách.
Ale pri výbere olejov je prvoradá zásada, aby nebol hydrogenizovaný, lebo v opačnom prípade bude plná trans-mastnou kyselinou. Najlepšie sa ukazuje olivový olej, ale v skutočnosti, doplnenie omegy-3 nevyrieši ani jeden z nich, maximálne zníži príjem omegy-6. Ale ani to nie je zanedbateľné. Omegu-3 je najlepšie zabezpečiť pravidelným príjmom tejto kyseliny buď priamou konzumáciou rýb, alebo extraktom omegy-3 z rýb. (Najdôležitejšie omega-3 kyseliny sú kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) ).

Mlieko a mliečne výrobky
V paleolitnej strave mlieko a mliečne výrobky zásadne nekonzumujeme. Stručne povedané preto, lebo ho ľudský organizmus nevie stráviť. V mlieku sa medzi inými nachádza bielkovina BCM-7, ktorá bielkovina môže vyvolať veľmi vážne autoimúnne procesy. Po druhé preto, lebo zloženie srvátky, ktoré sa nachádza v mliečnych výrobkoch, veľmi zvýši hladinu inzulínu a IGF**, ktoré prispievajú ku vzniku metabolického syndrómu, ale medzi inými ukazujú spojenie aj s rakovinou. V spojení s mliekom zvykli hovoriť, že je nepostrádateľná pre vývin kostí , lebo je najlepším zdrojom vápnika. To nie je pravda. Pridal by som k tomu ešte – bez irónie-, že samozrejme. Žiaľ v západnom stravovaní je ľahšie spočítať pravdivé tvrdenia, ako nepravdivé. Doporučujem Váženému čitateľovi do pozornosti prečítať môj článok : Vápnik a a osteoporóza-večná úzkosť moderného človeka. Tu sa zamyslite – Vážený čitateľ-, len nad tým, že viac miliónov rokov mlieko nekonzumujúci človek ako aj v súčasnosti žijúci prírodný ľudia ( na svete je cca 230 kmeňov), ako že sa nezosypú od ťažkej osteoporózy dôsledkom spontánnych zlomenín? Na úrovni verejného zdravia, mlieko a mliečny výrobky, človek konzumuje len posledných 150 rokov. Čo bolo predtým?
Mlieko je samozrejme aj lacným zdrojom bielkoviny. Oproti Loren Cordain-u, si dovoľujem tvrdiť to, že syr neprotirečí natoľko so zásadami paleolitného stravovania. Syry už neobsahujú BCM7, a ani faktory zvýšenia hladín inzulínu a IGF. Pokiaľ nebudú dostupné protichodné skúsenosti či údaje, tak podľa môjho názoru, syr sa dá konzumovať. ( Vlastná poznámka – Ale (!) je na uváženie tá skutočnosť, že vo všeobecnosti kravy doja aj počas ich gravidity, čím sa do mlieka a mliečnych výrobkoch dostane obrovské množstvo hormónov tohoto zvieraťa. A to je už  hodné na uváženie. Ja osobne – ako zdravý človek- konzumujem tvrdé syry, ale keby som mal dieťa, jemu by som určite nedal na tanier, kým nedospeje ).

Paleolitné stravovanie nie je vierovyznanie, malé priestupky nespôsobujú veľké problémy. Ale tento priestupok nie je dobré použiť na zriedenie celého paleolitného stravovania, lebo kto to robí, ten oklame seba samého. Ten, kto robí malé priestupky, nech to robí do tej miery, pokiaľ je preňho, ešte v rámci tohto stravovacieho spôsobu, prijateľné, ale nech má na zreteli to, že čím viac priestupkov a zliav použije, tým viacej sa stáva paleolitné s travovanie bezvýznamným.
Paleolitné stravovanie nie je nič ohromné. Nedá sa, a ani netreba „vymyslieť“ nový spôsob stravovania, len sa treba vrátiť tam, kde sme odbočili z evolučne vyznačeného chodníka, a na tejto ceste pokračovať ďalej. Nebudete mať len lepšie subjektívne pocity, ale markantne budete cítiť aj zmeny vo vlastnom tele. Znormalizuje sa Vaša telesná váha, krvný cukor, zase budete vedieť spať, dostanete chuť na pohyb, a vráti sa Vám životný elán a sebavedomie.

Zdroj: Gábor Szendi

*Výnimku tvoria tvrdé syry.
** Insulin-like growth factors (IGFs), je inzulínu podobný rastový faktor. Existuje z nich viac druhov, my sa zaoberáme s IGF. V mlieku je 6-10ng/ml IGF ( Melnik, 2009,;Outwater a spol., 1997).

1 Pripomienky: Prvé kroky k paleolitnému stravovaniu

  1. reinhard píše:

    s paleolitnym (low carb) stravovanim uplne suhlasim avsak to s cim mam problem je priam militantne postavenie proti mlieku a mliecnym vyrobkom

    ja aj moja cela rodina pijeme mlieko na litre a predstavte si zatial som nezaregistroval nejake vazne zdravotne problemy u nikoho do veku 70 rokov

    kazdy nadava na bielkovinu kazein ze taka a onaka ale staci sa nad tym zamysliet v zaludku a creve sa tato bielkovina proste rozlozi na jednotlive aminokyseliny a tie sa vstrebu a dalej plati Rubnerov a Wolfov zakon teda to co sa vyuzije sa proste vyuzije a co nie sa vyluci/pretvori

    dalej je tu tak nenavidena laktoza – tu zas plati ze za pomoci crevnych bakterii ktore proste v creve mame a nic s tym nespravime sa tato laktoza rozlozi na jednoduche cukry ktore sa vstrebu a je jasne ze tieto cukry musia zvysit hladinu inzulinu. jednoduche ako facka, ak sa to niekomu nepaci proste nebude pit surove mlieko ale bude jest ostatne mliecne vyrobky ktore tej laktozy obsahuju podstatne menej

    pisete ze mlieko sa konzumuje 150 rokov – s tym nemozem suhlasit lebo kravy a kozy su domestifikovane zrejme viac ako 3000 rokova mozno je to az 10 000 rokov a z toho predpokladam ze tie kravy aj niekto dojil, vsak pastieri sa spominaju uz v biblii

    este je tu spojitost mlieka s rakovinou – tak vazeni len zistite z ktorych studii to je – je to z cinskych studii ze v oblastiach so zvysenou konzumaciou mlieka bol aj vyssi vyskyt rakoviny ale to uz nespomenuli ze nie vo vsetkych, neskor sa to rozsirilo aj na maso, na to je zaujimavy priklad aj s juznym slovenskom kde je vyssia konzumacia masa a zaroven je tu vyssi vyskyt rakoviny hrubeho creva, no na druhej strane su oblasti kde je tiez zvysena konzumaca masa a cuduj sa svete zvyseny vyskyt rakoviny tam nie je
    je uplne jasne ze rakovina vznika kvoli zvysenemu vyskytu karcinogenov a inych toxickych latok ktore sposobuju chyby pri kopirovani DNA (tieto chyby mozu vznikat aj uplne nahodne bez cudzieho zavinenia)a strava len malo vplyva na tento problem ak vobec, tym nehovorim ze zapadna strava nesposobuje kopec inych problemov ale pricina rakoviny tkvie v tom ze proste zijeme v zamorenom prostredi a v tom ze sa priemerne dozivame vyssieho veku – teda mame vyssiu pravdepodobnost ze rakovinu dostaneme

    paleo strava je vybornym nastrojom proti cukrovke, obezite, srdcovo-cievnym chorobam, autoimunitnym ochoreniam, zapalom – v podstate to vychadza na viac ako 50% vsetkych zdravotnych problemov populacie no treba si uvedomit ze to nie je vseliek na vsetko

    v poslednom case rozmyslam ze ketogenna dieta ide v tomto este dalej pretoze kysle prostredie ktore pri nej vznika zrejme likviduje vsetko zle v tele :) ale to je len iba taka moja uvaha

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


dve + 1 =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť