Prečo priberáme, a čo môžeme proti tomu urobiť?

 

Preklad: Ing.Imrich Galgóczi
Korektor: Ing. Ján Lisoň
Zdroj: Paleomagazin 2015/2; Bp.
Why We Get Fat and What to Do About it – kniha Gary Taubesa

Gary Taubes , vedecký žurnalista a prívrženec low carb diéty, sa nie prvý krát hĺbkovo zaberá témou obezity. Jeho predošlá, viac než 500 stranová kniha s názvom Good Calories, Bad Calories ( Dobré kalórie, zlé kalórie) mala veľký úspech, ale je taká obsiahla a dôkladná, že aj tí odborníci, ktorí si dali tú námahu, aby pochopili jej posolstvo a na základe získaných vedomosti mohli pomáhať svojím pacientom, ju považovali za príliš podrobnú pre tento cieľ. Nedala sa vziať do ruky ako stručná príručka.

gery taubes why we get fatTaubes je známy svojou mimoriadnou podrobnosťou a hĺbkou analýz. Svoje knihy pripravoval viac než desať rokov. Najprv pripravoval interview pre magazíny Scienc a New York Times, v ktorých upozorňoval na to, ako málo štúdii sa venuje hľadaniu súvislostí medzi stravovaním a chronickými chorobami. Taubes súčasný stav obezity považuje za katastrofálny, a to ako z hľadiska verejného zdravotníctva, tak aj z hľadiska rozpočtu. Domnieva sa, že nemôžeme mrhať časom. Zavedenie zmien do oficiálneho stravovacieho odporúčania, ktoré Taubes načrtol , by aj v tom najlepšom prípade trvalo jednu generáciu, no toľko času nemáme. Formuluje veľmi presvedčivé tvrdenia a označuje aj zodpovedné osoby za súčasný stav. Koreň problému je veľmi hlboko, keďže sa ukazuje silný súvis obezity so všetkými tými chronickými chorobami ( srdcové choroby, mŕtvica, vysoký krvný tlak, cukrovka, demencia), ktoré decimujú ( hromadne zabíjajú) západnú populáciu.
V prvej časti knihy, s takmer laboratórnou precíznosťou, rozpitváva 50 rokov staré platné úradné pokyny, podľa ktorých riešenie epidémie obezity tkvie v prístupe „jedz menej, viac sa pohybuj “. Uvádza veľké množstvo príkladov, ktoré dokazujú, prečo v dlhodobej perspektíve nefunguje zníženie kalórií, a že existuje množstvo takých skupín ľudí, ktorí aj v dobe strádania, pri veľmi nízkom kalorickom príjme ( výhradne len káva a kúsok chleba) trpeli nadváhou. V roku 1951 bola analyzovaná strava Talianov a Grékov a dospelo sa k záveru, že hoci konzumujú menej kalórií, ako väčšina obyvateľov Európy alebo Ameriky, tak aj napriek tomu sú tvrdo pracujúce ženy obézne.
Dôležitou referenčnou osobnosťou paleo komunity bol gastroenterológ Walter Voegtlin, ktorý v r. 1975 napísal knihu s názvom Strava doby kamennej, ktorú považujeme za prvú knihu na tému paleo. Z knihy Taubesa ale vysvitne, že ešte do roku 1960 bola low carb diéta „oficiálnym odporúčaním“ na riešenie obezity. Vymenúva rad lekárov od začiatku rokov 1800, ktorí svojimi odporúčaniami – bez výnimky – zastávali tento názor. Oficiálne odporúčania z rokov 1940-1950 na riešenie obezity v podstate popisovali paleo diétu. V knihe Dr. Spocka vydanej v r. 1946 (ide o tzv. bibliu výchovy dieťaťa) sa hovorí že: „ to, čo rozhoduje u väčšiny ľudí či priberá alebo chudne je, že kto koľko potravy s obsahom škrobu (obilniny, chlieb, zemiaky) konzumuje“. V nasledujúcich 50–tich rokov sa tejto knihy predalo viac, ako 50 miliónov ks, bez zmeny vyššie citovanej vety… V autentickej vede, nebolo nikdy potrebné spochybniť tento prístup k strave, no kvôli priemyselným a iným záujmom, sa naše potravinárske prostredie za posledných 50 rokov drasticky zmenilo a následkom toho trpíme čoraz viac.
Taubes sa podrobne zaoberá aj teóriou energetickej rovnováhy, podľa ktorej, ak neprijmeme viac kalórii, než koľko spotrebujeme, tak nebudeme priberať. On si ale myslí, že obezita je dôsledok chybnej funkcie tukových tkanív, ktorej v zázemí stojí narušená hormonálna rovnováha. Spomína dva dôležité faktory, obidva súvisia s inzulínom. Keď sa zvýši hladina inzulínu, uskladňujeme tuk do tukových tkanív, a keď poklesne, tuk sa uvoľní z tkanív a môžeme ho využiť ako palivo. Hladina inzulínu zase závisí od množstva skonzumovaných uhľovodíkov. Taubes preto z obezity jednoznačne obviňuje rýchlo sa vstrebávajúce rafinované uhľohydráty, a z pomedzi nich za najproblematickejšiu považuje tekutú formu, ako je pivo a sladené sýtené nápoje.
Autor cituje jednu veľkú štúdiu, v ktorej 50 000 žien žilo na nízko kalorickej strave, denne konzumovali o 360kcal (20%) menej oproti oficiálnemu uznávanému množstvu tej doby, resp. menej ako v predošlých rokoch. Tento stravovací režim aplikovali osem rokov, a na konci obdobia v priemere schudli o 1 kg, ale ich obvod pásu sa zväčšil. Znamená to, že táto minimálna strata váhy vznikla zo straty svalovej hmoty, a nie z tuku. 1/2kg tuku predstavuje 3500 kalórií. Ale ak tieto ženy denne konzumovali o 360 kalórií menej, ako bolo odporúčané oficiálne množstvo, tak potom v prvých troch týždňoch mali spáliť viac ako 1kg tuku, a v priebehu prvého roku dokonca celých 18 kíl!

Paul Williams, štatistický odborník Stanfordskej Univerzity, pravidelne zbieral údaje od 13 000 pravidelne športujúcich. Vysvitlo, že každý rok bol u každého z nich zaznamenaný prírastok na váhe, dokonca aj u tých, ktorí behali päť krát do týždňa a týždenne nabehali aspoň 65 km a viac. V jednej dánskej štúdii (1989), pripravovali úplne inaktívnych ľudí na odbehnutie maratónu. Následne odvážili ich hmotnosť – muži zhodili 2,5kg, ženy nestratili na hmotnosti nič. Samozrejme to neznamená, že beh je k ničomu a nie je ho potrebné integrovať do nášho života, ale trvalé chudnutie od neho očakávať nemôžeme.

Nie je nepodstatná otázka, na ktorej časti nášho tela sa najviac prejavuje nadváha a čo to pre naše zdravie znamená. Kým abdominálna (brušná) obezita sa dáva do súvislosti s nárastom rizika srdcovocievnych chorôb, ukladanie tuku na stehnách a zadku nie. Toto skôr vedie k pohybovým problémom, či ku kŕčovým žilám. Taubes spomína jav steatopýgie u prírodných ľudí ( ide o nadmerné ukladanie tuku na zadnej časti tela), kedy na zadnej časti tela, hlavne na stehnách, sa vytvorí nápadné množstvo tuku, ale podľa neho sa ťažko dá veriť tomu, že dôvodom je prejedanie sa alebo nedostatok pohybu…
V prírode sa dá pozorovať, že divé zvieratá, aj keď majú nadbytok potravy, vždy si udržia primeranú váhu. Periodicky síce môžu naberať nejakú nadváhu, ale to má vždy konkrétny dôvod, napríklad sa pripravujú na pôrod, alebo hybernáciu. Rozmerom veľké zvieratá a ľudia sú veľkí nie preto, že jedia veľa, ale preto jedia veľa, lebo sú veľkí. Nepriberáme od prílišného jedenia, ale preto, lebo zmenené stravovanie nabúralo reguláciu tukových tkanív. Tu sa jednoducho nejedná o to, že by obézny človek mal slabšiu vôľu ako štíhly, ale o to, že obézny reaguje ináč na podnety, a kvôli narušeniu jeho hormonálnych markérov (hormonálna signalizačná sústava), nie je schopný včas ukončiť jedenie. Ak máme na mysli obezitu, ako jednu z foriem nesprávnej výživy, znamená to zároveň, že nepripájame k tomu žiadne predsudky, systém viery, alebo hmlisté obvinenia, podľa ktorého by sme boli leniví a chamtiví, veď napokon fitness-priemyslu sa na svete ešte nikdy tak dobre nedarilo, ako v súčasnosti. V prístupe, ktorý Taubes na 100% predstavuje, obezita je dystrofia (porucha výživy spojená so zhoršením vitality a úchylkou bunkovej látkovej premeny, vyvolávajúca zmeny vzhľadu, zloženia a činnosti buniek ), ktorú spôsobuje nesprávne zloženie stravy.

Vedeckým zdôvodnením ide Taubes proti dnes platným postojom, podľa ktorých sú na vinne ľudia, ak sa stanú obézni. Zastáva názor, že oficiálne odporúčania a potravinárske prostredie, sa za posledné desaťročia zmenili a nabrali taký smer, ktorého dôsledkom je, že hormonálny systém signalizácie hladu a nasýtenosti a narušená regulácia tukových tkanív, vedie k obezite. Riešením tohto problému môže byť len to, že sa vrátime k strave, ktorá sa vyvinula počas evolúcie, v ktorej sa nachádza viac tuku a bielkovín, a podstatne menej rýchlo vstrebávateľných uhľohydrátov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


+ deväť = 14

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť