Pozor, tieto štyri jedlá urýchľujú starnutie!

 

Spracoval: Ing. Imrich Galgóczi
Preklad originálu: Elmira Mezei
Zdroj: Mike Geary és Catherine Ebeling: These 4 Foods Accelerate AGING (beware!

Konzumujete tieto škodlivé potraviny, ktoré urýchľujú starnutie? Potravinársky veľkovýrobcovia niektoré dokonca reklamujú ako „zdravé“ potraviny. Ignorujte ich, alebo minimalizujte ich konzumáciu, a vyzerajte o 5-10 rokov mladší ako ste v skutočnosti.!

Každá strava, ktorú denne konzumujeme, v našom tele vyvoláva biochemické reakcie. Dôsledkom toho, niektoré urýchľujú, niektoré spomaľujú proces starnutia, iné zas pomáhajú v boji proti starnutiu.

Ak pravidelne každý deň konzumujeme nevhodnú stravu, môžeme vypadať o 10 rokov starší, a môžeme sa aj tak cítiť! Ale konzumáciou v hodných potravín, môžeme vypadať o 5-10 rokov mladší, než sme v skutočnosti.

Existujú tri také procesy, ktoré majú podstatný vplyv na starnutie: „glykácia“, „zápal“ a „oxidácia“. Ak hovoríme o starnutí, nemáme na mysli len vrásky alebo rednutie vlasov, ale myslíme aj na také neviditeľné procesy, ako sú napr. funkcia vnútorných orgánov alebo opotrebenie kĺbov.

V tom pravdepodobne súhlasíte so mnou, že tieto faktory sú dôležitejšie než to, ako vypadáme z vonka, hoci sa dá dosiahnuť jak vnútorné, tak aj vonkajšie omladenie!

Jedlo č. 1, ktoré urýchľuje starnutie: pšenica (áno, aj celozrnná!)

Ešte pred tým ako uvediem, prečo urýchľuje proces starnutia pšenica, objasnime niekoľko biochemických procesov v organizme:
„Glykáciou“ nazývame proces, počas ktorého cukor viazaný s molekulami bielkovín alebo tukov, poškodzuje ich biologickú funkciu. Tento stav pri príprave jedál nastane vtedy, keď spolu varíme cukor alebo fruktózu s bielkovinami alebo tukmi. Pri procese varenia/pečenia vznikajú pokročilé glykačné produkty (Advanced Glycation End Products, v skratke AGE). Takéto AGE vznikajú aj v organizme, keď v krvnom obehu rôzne cukri sa stretnú s molekulami bielkovín a tukov. Fruktóza a galaktóza (zložka mliečneho cukru) sú od CUKRU, 10 krát náchylnejšia na vytvorenie AGE. Tieto nežiaduce prvky zrýchľujú starnutie, v dlhodobej perspektíve poškodzujú vnútorné orgány, kĺby a kožu robia vráskavou.

Na základe tu popísaného sa pozrime, ktoré sú najhlavnejšie faktory, ktoré spôsobujú v organizme zvýšenú produkciu AGE. Možno že to znie prekvapivo, ale dlhodobá vysoká hladina krvného cukru dramaticky zvýši prítomnosť AGE v organizme. Preto vypadajú cukrovkári II.-ho typu mnoho krát starší od svojho skutočného veku. Ale tento zrýchľujúci proces starnutia sa vyskytuje nie len u cukrovkárov.

Vráťme sa späť a pozrime sa, ako môže s tu popísanými faktami súvisieť „celozrnná pšenica“.

Je menej známe, a reklamnými kampaňami mamutích potravinárskych spoločností obľubou zamlčaný fakt, že pšenica obsahuje jeden neobvyklý typ uhľohydrátu amilopektín-A, od ktorého sa hladina cukru zvýšia viac ako od samotného cukru.

Amilopektín-A pšenice zvýši hladinu cukru krvi viacej, než hociktorý iný zdroj uhľohydrátu. ( Chlieb má glykemický index GI väčší, ako cukor!)

To znamená, že výrobky zo pšenice, ako sú napr. mizli, vločky na raňajky, chlieb a iné pekárenské pečivá, často spôsobujú podstatne väčší nárast krvného cukru, ako iné uhľohydráty. Vyskúšal som na sebe nasledovné:

Meral som krvnú hladinu 45 min po jedle, najprv som konzumoval dva pláty celozrnného toastu, a druhý krát misu ovsenej kaše.

Výsledky:
2 plátky celozrnného toastu:
45 min. po ich konzumácii, krvná hladina cukru na lačno vystúpila zo 4,7 na 8,6.
1 misa ovsených vločiek: (obsahuje rovnaké množstvo uhľohydrátu ako dva plátky toastu), krvná hladina cukru na lačno vystúpila zo 4,7 na 6,2.

Čím je priemerná úroveň hladiny krvného cukru vyššia, vzniká tým viac AGE v organizme. Pravidelná konzumácia pšenice, zreteľne prispieva k procesu urýchlenia starnutia. Druhý potenciálny faktor poškodzujúci zdravie je obsah gluténu (lepok) pšenice, ktorý spôsobuje zápal črevného traktu a aj v iných častiach organizmu.

Vynechanie pšenice z jedálnička spôsobuje aj pokles telesného tuku, ktorý je vyslovene priaznivý „vedľajší účinok“!

Môj starý dedo vo svojich stredných šesťdesiatich rokoch na 95% vynechal konzumáciu pšenice zo svojho jedálnička a zistil, že chronické bolesti kĺbov úplne zmizli. Okrem toho úplne zmizol aj tuk okolo pása, ktorý ho mal v dospelosti celý život.

Druhým problémom so stravou s obsahom pšenice je, že pekárenské výrobky obsahujú tzv. akrylamidy, ktoré sa nachádzajú v kôre chlieb, o ktorých niektoré látky štúdiá vyhlasovali, že je to látka, ktorá spôsobuje rakovinu a urýchľuje starnutie. Sú prítomné aj v iných výrobkoch, ktoré obsahujú škrob, ako napr. pečené zemiaky.

Jedlo č.2, ktoré urýchľuje starnutie: stravy, ktorých základ tvorí kukurica, napr. kukuričný sirup, kukuričné vločky, kukuričné chipsi a kukuričný olej.

V tejto kategórií je dosť veľa takých potravín, ktoré konzumuje veľa ľudí.

Okrem spomínaných potravín z kukurice, súčasným šlágrom, a ktorému aj média venujú značnú pozornosť, je kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy (angl. skratka je HFCS).

Aj tieto potravinárske výrobky z kukurice majú podobne nepriaznivý vplyv na krvný cukor, čím urýchľujú procesy starnutia. Vedci konštatovali, že v kukuričnom sirupe prítomná fruktóza, generuje 10 krát viac AGE, ako glukóza. To znamená, že konzumácia všade prítomnej fruktózy napr. v osviežujúcich nápojoch, kečupoch, šalátových dressingoch a iných spracovaných potravinách extra rýchlo urýchľuje procesy starnutia ( vlastná poznámka: aj mäsité polovýrobky obsahujú fruktózu!)
Druhý problémom s kukuricou a z nej vyrobeným olejom je, že ich aplikáciou sa do stravy dostane veľa mastnej kyseliny omega-6, ktorá prevráti pomer omegy-3 a 6, čo vedie k zápalu a oxidácii v organizme.

Najlepšie je zo stravy vynechať potraviny, ktorých základ tvorí kukurica. Nie je tak škodlivá ako pšenica, lebo neobsahujú glutén, ale aj bez toho má dostatočne škodlivé účinky. Ak chcete byť vitálny, štíhly a zdravý, najlepšie je, ak ich z jedálnička úplne vynecháte.

Jedlo č. 3, ktoré urýchľuje starnutie: cukor, a sladené potraviny s obsahom niektorých škrobov.

Cukru, z vyššie uvedených dôvodov, sa treba jednoznačne vyhnúť. Každý už počul, že k vôli nebezpečenstvu obezity a cukrovke II.-ho typu, treba cukor zo stravy vynechať, ale teraz sme k tomu pridali aj faktor starnutia.

Namiesto cukru môžete použiť prirodzené sladidlo steviu alebo eritrit ku káve, do čaju, alebo k pečivám. Takýto prístup dramaticky napomáha kontrolovať krvný cukor a z nej vyplývajúce spomalenie procesu starnutia.

To nás tiež núti k tomu, aby sme si aj dva krát rozmysleli, či budeme konzumovať nejaký cukrom osladený dezert, na raňajky vločky, cukríky, alebo iné sladkosti.

Môj osobný spôsob na ukojenie pocitu po sladkostiach je, že po večery zjem 1-2 kociek horkej čokolády s vysokým obsahom kakaa, ktorého obsah cukru sú iba 2 gramy, (na mnohých miestach dostať čokoládu aj bez cukru – ešte lepšia opcia), kým jedna porcia torty alebo zmrzliny, obsahuje cca 40-80 gramov, starnutie napomáhajúceho cukru.

Nezabúdajme na to, že niektoré jedlá s obsahom škrobu, napr. zemiaky, ryža alebo ovsené vločky, taktiež značne zvýšia hladinu krvného cukru a dôsledkom toho aj produkciu AGE. Tieto jedlá konzumujme len v malom množstve ( alebo vôbec nie), a vždy ich kombinujme zdravými tukmi a bielkovinami, čo spôsobuje spomalenie zvýšenia hladiny cukru v krvi.

Jedlo č. 4, ktoré urýchľuje starnutie: sójový olej, olej repky olejky a iné „rastlinné oleje“

Viem, že veľké potravinárske firmy tieto oleje reklamujú ako „zdravé“ tuky, ale keď porozumieme biochémii týmto spracovaným-rafinovaným produktom, a to, že ako sa chovajú vo vnútri organizmu, hneď bude jasné, že to nie je pravda.

Po prvé, hoci čo, čo obsahuje sójový-, kukuričný olej, olej repky olej či olej bavlníkových semien ( sem patrí veľmi veľa potravinárskych produktov), obyčajne prešli rafinovaným procesom pri mimoriadne vysokej teplote, vrátane použitia chemického rozpúšťadla s názvom hexán.

Vplyvom toho, v takto vzniknutom oleji, viacnásobne nenasýtené mastné kyseliny prejdú vysokým stupňom oxidácie, čo silne generuje zápaly v organizme. Spôsobujú voľné radikály, poškodzujú membrány buniek, prispievajú k urýchleniu procesu starnutia, srdcovým chorobám a spôsobujú iné možné zdravotné problémy.

Ak chceme zaobísť škodlivým účinkom rastlinných olejov, radšej použime skutočne zdravé tuky, ako napr. Extra panenský olivový olej, olej avokáda, panenské kokosový olej (veľmi dobrý zdroj zdravého MTC/stredne dlhým reťazcom) a maslo zvierat chované voľne (veľmi dobrý zdroj CLA / konjugovaná kyselina linolová ).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


− sedem = 1

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť