Paleo stravovanie – rady pre úspešný začiatok.

                                   Problémy pri prechode na paleo

                                                   Recepty: Tiramisu, …

Zdroj: Paleo Magazín 2014/3
Preklad: Ing. Imrich Galgóczi

Nie sme rovnakí ľudia, ako ani v prírode sa nevyskytujú dva rovnaké živočíchy, preto ani proces a dôsledky zmeny životného štýlu nemôžu byť rovnaké: to je paleo, našitá na osobu. Jediná vec, z ktorého môžeme vychádzať, sú vedecké štúdia a systém zásad, vypracovaný na základe skúseností, ale osobné motivácie môžu byť značne rozličné, a všeobecný proces prechodu sa u každého prejaví ináč.

Motivácia! Nie je jedno, či paleo začneme robiť sami od seba, alebo s cieľom predísť chorobám, alebo k tomuto životnému štýlu pristúpime z núdze, a ako ani to, keď okamžite musíme reagovať na bolestivé odozvy organizmu, alebo keď máme k dispozícií dlhú cestu k tomu, aby sme v konečnom dôsledku dosiahli vytúžený cieľ. Ani to nie je jedno, že v akom prostredí žijeme, a ani to, či robíme partizánsku činnosť, alebo je niekto, kto v plnej miere zabezpečuje zázemie a podporuje nás aj vtedy, keď sme práve urobili chybu.

Popri úspechoch v paleo sa môžeme dočítať aj o neúspešných pokusoch, a mnoho krát falošné očakávania z vyliečenia, sú tie faktory, ktoré pre danú osobu znamenajú úplné skoncovanie s paleom na celý život.

Podľa odozvy čitateľov, ľudia sa najčastejšie rozhodné pre paleo k vôli autoimúnnym chorobám, cukrovke, snahe schudnúť, problémov s akné, PCOS, neplodnisti a bolestivým problémom mäkkých tkanív. Uvediem tie najtypickejšie.

Mnohí z nás, by chceli schudnúť za pomoci palea, lebo priemernou paleo diétou sa bez veľkej námahy, za pomerne krátky, čas sa môžeme zbaviť zbytočných tukových vankúšikov. Ale ak trpíme nejakým problémom štítnej žľazy, alebo máme inzulínovú rezistenciu, je dosť možné, že očakávaný cieľ schudnúť, sa nedostaví okamžite. V záujme predísť prípadnému neúspechu, je múdre si na začiatku urobiť kontrolu štítnej žľazy.
Opačný prípad je prílišné chudnutie. V takom prípade sa v rámci paleo doporučuje konzumovať trošku viac uhľohydrátu a tuku, respektíve treba si dať na pravé miesto naše sebaponímanie (self-image), pretože ľudia žijúci prirodzeným spôsobom života, sú štíhly a pružný, a my sme už odzvykli od tohoto ideálu.
Ľudia, trpiaci autoimúnnymi chorobami, musia absolvovať dlhú cestu k vyzdraveniu: úspech u nich je už aj to, ak sa spomalí alebo zastaví proces, a nepríjemné prejavy sa stanú znesiteľné.
Ženám, trpiace endometriózou, PCOS alebo neplodnosťou, sa oplatí vydržať viac mesiacov či rokov, kým sa dostaví očakávaná zmena. Mnohí z nás, sme už šťastné mamičky – v ďaka paleo životnému štýlu.

Takýto zoznam by som vedel uvádzať do nekonečna, podstata je, aby sme boli informovaný, a pripravme sa aj na to, že zlepšenie nášho zdravotného stavu sa dovtedy nedostaví, pokiaľ z nášho jedálnička sa nezbavíme každého problematického jedla.
Kto začne s paleom kvôli prevencii chorôb a zdanlivo je zdravý, je možné, že celý prechod na paleo preňho bude znamenať len jedno vzrušujúce dobrodružstvo, ale sú aj taký, ktorý už hneď na začiatku pocítia drastické príznaky. Informačné zdroje predpovedajú vo všeobecnosti niekoľkotýždňový, mesačný prechod, kedy sa prejavia symptómy chronickej bolesti hlavy, nevoľnosť, a príznaky podobné prechladnutiu, ktoré po uplynutí niekoľkých týždňov pominú. Dôsledkom zmien hormonálnych pomerov môžu sa prejaviť akné, pokles libida a u žien zmena menštruačného cyklu. Ošetrenie črevnej flóry môže byť taktiež zdĺhavý proces, a kvôli radikálnym stravovacím zmenám, prechodne môže nastať tráviaci rozruch s prejavmi nadúvania, tvorbou plynov, hnačiek a zvracanie.
Takto sa do obrazu dostane faktor času. Nie je jedno, či po preštudovaní základných princípov sa do palea pustíme plným plynom, alebo si zvolíme postunosť prechodu – takto sa môže stať aj to, že so spomínanými všeobecnými príznakmi sa nestretneme.

Osobne, po dvojročnom kompromisnom paleo som aj ja prežila ( autorka článku je dáma – vlastná poznámka) intenzívny týždeň, kým môj organizmus s konečnou mierou prešiel z metabolizmu spaľovania uhľohydrátov na metabolizmus spaľovania tuku. Moje svaly sa stali výraznejšie, moja fyzická aktivita a výkon sa citeľne zvýšili. Aj preto, pri spätnom pohľade na proces, sa oplatilo bojovať!

K tomu, aby sme vedeli dodržať odporúčania v stravovaní, musíme zmeniť aj stravovacie zvyky, lebo konzumujeme viac surových jedál ktoré potrebujú prípravu-čas, nepostačuje si skočiť za roh do bufetu, alebo vytočiť číslo pre donášku jedla do domu. O pravé a zdravé potraviny sa musíme dosť dopredu postarať, dodržanie týždenného menu je uvedomelá činnosť súvisiaca so „zhánaním” polotovarov. Aj v tomto prípade je veľmi dôležité, aby sme začali s menšími cieľmi, v záujme reálnych možností ponúk nášho okolia je dobré, ak zmapujme naše okolie a pracovisko. Zabezpečenie stravy vyžaduje zmenu spôsobu rozmýšľať z dneška na zajtra – čo môže znamenať neúspech v paleo, a takisto aj neustály pocit z previnenia, keď dôsledkom neustáleho pocitu hladu, si dáme tradičné jedlo.
Riešením je prechod z moderného kulinárskeho režimu na režim zberača. ( Lovec- zberač je už o stupeň vyššia úroveň, neskôr môže byť aj taký cieľ). Vyberme si fixné miesta zdrojov na zabezpečenie základných potravín, na zasielanie stravy kuriérom nechajme na horšie časy, vyberme si spoľahlivý webshop, bioobchod, odkiaľ si mesačne, maximálne dva krát do mesiaca, si zabezpečíme základné trvanlivé polotovary. Aj v prípade zabezpečenia čerstvého ovocia, zeleniny a mäsa je dobré si vybudovať trvalé kontakty a miesta zdrojov. Dnes nie je v móde špajza, ale mi si ju zriaďme naspäť a zabezpečme k tomu potrebné prostriedky. Ani stým sa netreba ponáhľať, lebo aj to má finančný obnos. Rozvojom domácej paleo infraštruktúry, bude situácia aj nových – nastávajúcich paleo prívržencov ľahšia, lebo z roka na rok môžeme pociťovať nárast snahy podnikateľov vyhovieť paleo dopytu. Raz príde aj náš čas, oplatí sa ho vyčkať a robiť pre to.

Zo začiatku mnohí z nás sa snažíme zmeniť tradičné jedlá na paleo jedlo: je to proces tvorby nespočetných, kreatívnych receptov a kombinácií chutí, stačí ak si pomyslíme na gaštanové palacinky, ktoré je obľúbeným jedlom každého prívrženca palea. Avšak ľahko sa môžeme dostať do pasce, ak sa naša závislosť na pekárenských výrobkoch, premení na závislosť paleo zákuskov a paleo chlebov. Počas prechodu sa o to nestarajme, vytrvalo sa pokúšajme ďalej. Ale dlhodobí cieľ je to, aby sme odvykli od konzumácie sladkostí a chleba.
Popri fyzických a stravovacích pascí, snáď najviac by sa dalo písať o citových faktoroch, ktoré môžu mať viac-tisícovú podobu v závislosti od toho, že mi sami sme aký typ osobnosti, respektíve aký je postoj nášho okolia, postoj blízkych a známych kamarátov, spolupracovníkov a pod. Ak ste aj tak labilná osobnosť, v každom prípade si zabezpečte nejakú oporu, čo môže byť nejaký internetový paleok-lub, alebo spločnosť kamarátov pre prípad, keby sa objavili pocity neistoty, rád by sme sa na niečo spýtali, a aby sme sa mali na niekoho obrátiť, ak máme otázku v snahe vyriešiť práve aktuálny „paleo problém”. Veľmi sťažuje fakt, že paleo ide úplne oproti tradičným, konvencionálnym lekárskym a dietetickým odporúčaniam, takto kontakt lekár-pacient, ktorého základom je dôvera a spolupráca, je značne naštrbená.

Mnohí sa sťažujú na atak vonkajšieho prostredia, na nechápavosť okolia, a na neustály nátlak-prinútenosť, ale my musíme zostať tolerantný a silný. V súčasnej spoločnosti, kde priemerný človek nedisponuje primeranými zázemnými vedomosťami týkajúci sa funkci vlastného organizmu, jedlo si vyberá na základe reklám a zvýraznených, nápadných balíčkov, jednoducho nemôžeme očakávať to, že každý jeden človek sa vie okamžite stotožniť s úplne opačnými názormi, ktoré nie sú v súlade s tradičnými. Násilím sa nedajú dosiahnuť radikálne zmeny, ale iba príkladom a preukázaním dlhodobých výsledkov: našu drahú energie neplytvajme na obranu, ale na budovanie nového a zdravšieho života.

Na udržanie emocionálnej rovnováhy, alebo na ceste k nej, máme mnoho rôznych úloh. Musíme zabezpečiť primeraný dostatok spánku, bezstresové týždne a viacej času musíme venovať pohybu a na kreatívnu činnosť. Nepôjde to z jedného dňa na druhý, musíme si stanoviť priority, prežijeme zlyhania, ale veľa môže pomôcť to, ak sa zbavíme niektorých našich úloh, a od úloh, stanovené pre seba. Elementárnou silou pôsobí, ak sa vedome snažíme priblížiť k prírode, namiesto shopingovania choďme na prechádzku, von do prírody, záhrady a pod.

Ťažkosti súvisiace s prechodom viacmenej každý človek prežije, necíťme sa výnimočným prípadom, lebo nie len stravu sme vymenili na nové, pozmenili sme náš životný štýl, a sním súvisiace ťažkosti a krásne chvíle.

Nakoniec ešte posledná myšlienka, ktorá mnohým môže pomôcť v prechode na paleo. Získajte vhodné a dôkladné zázemie vedomostí. Ohľadom palea počuť aj zmätené pohľady, nestaňme sa obeťami takých pascí, že sa budeme držať informácií z druhej ruky, Sledujme dôveryhodné informácie, nemyslime, že trebárs jeden poradca, paleo orientovaný lekár je prijateľný bezpodmienečne. Nedorozumenia či nevhodné informovanie, môže mať vážne dôsledky.Takže, aj my sami hľadajme informácie a snažme sa o to, aby sme získali informácie z viacerých zdrojov, aby sme sa zdokonaľovali a pochopili funkciu nášho organizmu. Na poličkách kníhkupectiev nájdete knihy od Lorena Cordaina, Robb Wolfa, Gábora Szendiho, na internete môžete nájsť veľa vedeckých prác, prekladov ( ako aj na mojom webe „Bludy a Fakty” na www.paleolit.sk). Ba čo viac, dnes sú už založené také paleo skupiny, kde členovia si rozoberajú tú ktorú chorobu, píšu o svojich skúsenostiach, zoznamujú sa s aktuálnosťami. Tieto informácie, ak viete anglicky, denno denne môžete rozšíriť od Robba Wolfa, Lorena Cordaina, Jacka Kruse-ho a ( ja dodávam aj Dr. Mercolu, ktorého čítajú milióny na svete).
Nečakajme teda od iných, aby nás viedli našou cestou, ale na základe sérií opodstatnených rozhodnutí, sami sa presvedčme o výhodách paleo životného štýlu.

Miléna Sinka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


deväť − = 5

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť