Paleo-diétne odporúčania pre dojčiace matky

 

Preklad: Ing. Imrich Galgóczi
Autorka pôvodného čl.: Kunvári Nóra MAREC 11. 2015

Materské mlieko je najväčší dar pre malé dieťa! Matka vie urobiť najviac pre svoje dieťa, ak konzumuje výživnú potravu, a vyhýba sa škodlivým potravinám. Totižto do materského mlieka sa „prenesú“ nie len tie správne živiny, ale aj škodlivé (napr. glutén, bielkoviny z mlieka, trans-tuky, konzervačné látky, chemikálie, pesticídy a pod.), dôsledkom čoho, u dojčených bábätiek, s veľkou šancou sa môže už v prvom roku vytvoriť stav nedostatku železa, alergia, astma, a iné choroby. Aj to je veľmi dôležité vedieť, že ak u matky je reálny stav priepustnosti čriev, do materinského mlieka sa dostanú opiátové zlúčeniny (látka obsahujúca ópium alebo jeho alkaloidy), z časti strávené bielkoviny a antigény. V takomto prípade, imúnny systém dieťaťa, považuje za normálne prítomnosť živých patogénnych mikrób v črevnom systéme. Našťastie, materské mlieko obsahuje aj veľké množstvo dobrých protilátok, ale odlúčením sa táto ochrana stratí , ukončí sa.

 

Najprv sa pozrime na hlavné zložky materského mlieka:

Bielkoviny: tvoria významný podiel v materinskom mlieku. Vo väčšom množstve sú prítomné dve bielkoviny: cca 60% srvátková bielkovina a 40% kazeín. Okrem toho sú prítomné aj špeciálne bielkoviny:
o Laktoferín pomáha v tráviacom trakte predchádzať premnoženie baktérií a plesní, ktorého na ich prežitie potrebujú železo.
o Lyzozím pomáha udržiavať správu funkciu imúnneho systému, jeho vplyv sa najvýraznejšie prejavuje v miestach „brán“ organizmu. Nachádza sa v slzách, pote, žalúdku, nosnom sekréte. Lyzozím je jeden antibiotický enzým ktorý predurčí, že ktoré baktérie môžu zostať pri živote v tráviacom trakte. Zaujímavosťou je jeho pomer v materskom mlieku, nie je v spojení so spôsobom stravovania matky pravdepodobne preto, lebo je tak veľmi dôležitý pre dieťa.
• Protilátky: materské mlieko je veľmi bohaté na imunoglobulíny (proteín s protilátkovou aktivitou). Jedným dôležitým typom je výber protilátky, ktorý sa spája so škodlivými patogénmi, baktériami, a pomáha ich odstrániť z tela. Kolostrum (výlučok mliečnych žliaz počas tehotenstva a v prvých dňoch po pôrode ) obsahuje mimoriadne veľa protilátok.
• Laktóza: veľmi dôležitý uhľohydrát, ktorej bohatým zdrojom je materské mlieko. Je nepostrádateľný pri vývoji a funkcii mozgu. Pomáha zničiť škodlivé baktérie v žalúdku, popri tom stimuluje vstrebávanie vápnika, fosforu a horčíka. Jej množstvo postupom štádiu dojčenia sa zvyšuje.
• Biele krvinky: pomáhajú v boji proti infekcií. Protilátky, enzýmy a hormóny robia materské mlieko tak ideálnou.
• Tuky: materské mlieko je bohaté aj na prospešné tuky (hlavne polynenasýtené mastné kyseliny, ako je kyselina arachidonová (AA) omega-6 a kyselina dokosahexaenová (DHA) omega-3 mastné kyseliny). Pomáhajú vo vývine mozgu, zabezpečujú funkciu imúnneho systému, a využitie vitamínov rozpustné v tukoch. Obsah tuku zrelého mlieka je okolo 4%, alebo o trošku menej, v závislosti od stravovania. Kvalita tuku závisí od typu užitého tuku.

Matkou konzumované tuky a to predovšetkým živočíšneho, v druhom rade rastlinného pôvodu, majú teda vážny dopad na prospešné mastné kyseliny materského mlieka, a zvyšujú počet tých komponentov materského mlieka, ktoré sú pre optimálny rast a trávenia potrebné. Bábätká mimoriadne nutne potrebujú cholesterol, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu predovšetkým pri vývoji mozgu, nervového a tráviaceho systému, práve preto v materskom mlieku je prítomný aj jeden špeciálny enzým, ktorý sa stará v 100%-tách o to, aby sa spomenuté veci aj realizovali. Nezabudnime ani na nasýtené mastné kyseliny, ktoré budujú imúnny systém a starajú sa o vhodné skladovanie AA a DHA. Oproti tomu, trans-tuky pôsobia na materské mlieko degradujúco z hľadiska kvantity a o kvalite ani nehovoriac, preto počas dojčenia je mimoriadne dôležité aby sme ho nekonzumovali!

• Karnitín: mastné kyseliny jeho vplyvom sa zužitkujú ako zdroj energie.
• Vitamíny a minerály: ich prítomnosť v mlieku taktiež vo veľkom závisí od stravovania matky. Vitamíny-A, -B6, -B12, -C, – D, kolin, iodin, selén, horčík, železo, a pod. , všetky-všetky zohrávajú dôležitú úlohu vo vývoji dieťaťa, preto je mimoriadne dôležité, aby jedálniček matky obsahoval tieto veci v primeranej miere.springer eszter

Kľúčové vitamíny a minerály:

• Vitamín-A: zosilňuje imúnny systém, chráni kosti (s vitamínom-D), kožu, vlasy, nechty, sliznicu.
• Vitamín-D: je to vlastne hormón, ktorý je syntetizovaný zo slnečného žiarenia, cez kožu.
Na jeseň, v zime, v každom prípade ju treba dopĺňať. Zúčastňuje sa takmer vo všetkých funkciách ľudského organizmu, pomáha a podporuje správny vývoji kostí a mozgu.
• Vitamín-E: chráni bunkové membrány, je antioxidant.
• Vitamín-K2: ( K1 sa podieľa pri zrážaní krvi): vytvárajú ho baktérie v hrubom čreve, ale kryje to len 30-50% potreby organizmu, preto ju treba dopĺňať. Jeho najhlavnejšie úlohy: zúčastňuje sa pri optimálnom vývoj zubov, kostí a mozgu, udržiava vápnik v štruktúre kostí. Vo väčšej miere ho obsahujú: vaječný žĺtok, kuracia a husacia pečeň, fermentované(kvasené) zeleniny.
• Omega-3 mastné kyseliny (DHA a EPA): ide o esenciálne polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré tvoria steny a membrány buniek, a rovnako napomáhajú príjem a uvoľnenie hormónov. Zohrávajú úlohu pri vývoji a optimálnom raste mozgu dieťaťa. Po pôrode môže klesnúť matkina hladina omegy-3, ktoré môže vytvoriť náchylnosť k popôrodnej depresii, preto je veľmi dôležité ju dopĺňať nie len počas tehotenstva, ale aj po pôrode a v období dojčenia!
• Nasýtené mastné kyseliny: zvýšená intenzita dojčenia vyžaduje zvýšený príjem tukov, lebo organizmus energiu získava nie z uhľohydrátov ale z tukov, preto je aj úloha nasýtených mastných kyselín dôležitá.
• Cholín: je kľúčovou súčasťou chemickej látky acetylcholínu, zlúčeniny, ktorá má nezastupiteľné miesto v činnosti nervového systému a svalov.
• Cholesterol: zohráva kľúčovú úlohu pri vývoji mozgu a nervového systému plodu.
• Glycerín (z kostí, kože):zohráva kľúčovú úlohu pri vývoji silných kostí, šliach, väziva, a chráni tráviaci trakt. Jeho pomocou je jedlo ľahšie stráviteľné.

Diétne odporúčania pre dojčiace matky:

• Vaječný žĺtok 4x počas dňa (bielok aj jeden postačuje): vaječný žĺtok obsahuje také dôležité elementy, a je cholín (hrá úlohu pri vývoji mozgu), cholesterol (pri vývoji mozgu a nervového systému plodu je nepostrádateľný), a množstvo vitamínov a minerálov: A, D, K2, E, kyselina folová, biotín (súčasť komplexu vitamínu B2, v biologických systémoch má funkciu koenzýmu, kedysi vit. H), železo, zinok, selén, ( aj v tejto súvislosti je veľmi dôležité, aby pochádzal z kurčiat z voľného chovu).
• Vnútornosti, pečeň 1-2 krát do týždňa. Vnútornosti a pečeň, sú vynikajúcim zdrojom fosforu, železa, zinku, medi, vitamínov-B6, – B12, cholínu, biotínu a kyseliny folovej. Kuracia, kačacia a husacia pečeň sú mimoriadne bohaté na vitamín-K2, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri vývoji zubov, kostí a mozgu dojčaťa.
• Malé ryby a ikry týždenne 2-4 krát: okrem mastnej kyseliny omegy-3 obsahuje jód a iné stopové prvky, ktoré vo veľkej miere podporujú neurologické funkcie. Ikry sú mimoriadne bohaté na vitamíny-A, -B12, -D a K2, cholesterol, cholín, selén, vápnik, horčík, zinok, jód, DHA a stopové prvky, ktoré sú všetky nepostrádateľné pri zdravej reprodukcii a vývoji nervového systému. Nahromadené toxické látky v prípade rybieho mäsa, zdravá črevná flóra s troškou selénu a glutationu, si ľahko poradí. Avšak, treba si dať pozor na nadmernú konzumáciu väčších rýb (napr. Swordfish a tuniak), lebo sú kontaminované v oveľa väčšej miere.
• Červené mäso: konzumovať každý deň, za každej príležitosti s tukom ( prípadne s kožou). Mäso zvierat chované voľným chovom, obsahuje plnohodnotné bielkoviny, železo a zinok, všetky zohrávajú kľúčovú úlohu pri vývoji mozgu a organizmu dojčaťa. Mäso s obsahom tuku, obsahuje hodnotné živiny, stopové prvky a mastné kyseliny – najmä AA a konjugovanú kyselinu linolovú (CLA), ktoré pomáhajú pri trávení mäsa, ale sú v takej istej miera dôležité pri vývoji nervového systému, pri ochrane čriev a aj z pohľadu peknej , zdravej a jemnej pokožky. Náš mozog pozostáva v 11%-tách z AA. CLA znižuje schopnosť organizmu uskladniť telesný tuk, takže stimuluje organizmus vyrobiť energiu z tuku.
• Tuky živočíšneho a rastlinného pôvodu: denne 2 polievkové lyžice k vareniu, pečeniu, turmixom a pod. S bravčovou masťou zaobchádzajme opatrne, lebo má vysoký obsah omegy-6, tuky radšej aplikujme kombinovane ( husaciu, kačaciu, bravčovú, kokosovú, a rastlinné: ľanový, olivový, z hroznových semienok a pod.). Kokosový podporuje imúnny systém a chráni pred infekciami, napĺňa telo energiou, vyživuje dobré baktérie v hrubom čreve, prispieva k vývoji mozgu a nervového systému dojčaťa. Najlepšie je konzumovať ju v originálnom zložení, a podľa možnosti sa vyhýbajme hydrogenovaného prevedenia.
• Mäsové polievky, vývary: každý deň vo forme polievok, nápojov, k duseným mäsitým pokrmom, omáčkam, apod. Domácky vyrobené vývary (hovädzí dobytok, ovce, jahňacie, ryby, kuracie mäso), obsahujú veľa glycerínu, jeho pomocou budú ľahko stráviteľné jedlá. Glycerín zohráva ešte dôležitú úlohu pri tvorbe silných kostí, šliach a spojivového tkaniva, ochrane črevného systému, ako aj pri udržiavaní rovnováhy metionínu v tele. Metionín je aminokyselina, ktorá je nevyhnutnou súčasťou bielkovín v živých organizmoch. Organizmus človeka ju ale nevie syntetizovať, preto je odkázaný na jej prísun potravou, najmä konzumom vajíčok a čistého mäsa. Ale ak z nich konzumujeme príliš veľa, môže to narušiť komunikáciu medzi bunkami, čo môže viesť k mnohým problémom (napr. mentálne poruchy, rakovina). Preto nutne potrebujeme glycerín (kosti, kože) a kyselinu folovú ( Folát) , ktorý sa nachádza v pečeni a polievkach zo zeleného lístia, ktoré spolu pomáhajú zbaviť organizmus od nahromadeného metionínu.
• Kvasené potraviny a nápoje každý deň. Tieto jedlá obsahujú rôzne prospešné baktérie a enzýmy, ktoré spolu napomáhajú trávenie. Prospešné baktérie zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu v črevách, kde vytvárajú tenký povlak ne stenách čriev, chrániac takto organizmus od rôznych toxínov. Najpopulárnejšou kvasenou potravou je kyslá kapusta, ale takýmto spôsobom sa dajú spracovať aj iné zeleniny ( uhorky, mrkva, biela repa, cibuľa) a ovocie (jablko, ananás, bobuľoviny).
• Čerstvá zelenina a ovocie každý deň. Hoci zelenina a ovocie sú menej výživné, ako napr. mäsovité jedlá, ale aj zelenina a ovocie zohrávajú dôležitú úlohu v jedálničku dojčiacej matky. Ak ich konzumujeme spolu so zdravými tukmi, v nich nachádzajúce vitamíny a minerálie sa ľahšie zužitkujú pre organizmus. Polievky zo zeleného lístia sú výborným zdrojom kyseliny folovej. Kapustovité (napr. kapusta, brokolica, ružičkový kel) napomáhajú využitie jódu. Zeleninu, bohatú na vlákniny, vždy pripravme dusením alebo varením, lebo náš tráviaci systém dosť ťažko vie spracovať veľa surových vláknin ( výnimku tvorí šalát hlávkový, ktorý s kľudným srdcom môžeme jesť aj v surovom stave). Ovocie, bohaté na pektíny ( napr. jablko, marhuľa, hruška) ľahšie vieme tráviť ak ich najprv dusíme. Väčšinu ovocia ( napr. bobuľoviny, tropické ovocie, citrusové plody) môžeme konzumovať aj v surovom stave. V tropických ovociach sa nachádza jeden enzým, ktorý pomáha tráviť skonzumovanú bielkovinu, citrusové plody sú vynikajúcim zdrojom vitamínu-C.

 Doporučené vitamíny, stravovacie doplnky:

• Vitamín-D
• Vitamín-K2
• Citrát horečnatý
• Omega-3
• Probiotikum (pred cisárskym rezom, aj po)

 Bolesti brucha počas Paleo

Vzhľadom k tomu, že môže dôjsť k bolesti brucha aj počas Paleo-diéte, mali by ste venovať pozornosť na nasledujúce:
V každom prípade sa vyhýbajte
• Vyhnite sa všetkým formám mliečnych výrobkov (aj syrom)!
• Vždy sa vyhnite každej potravy, ktorá obsahuje lepok ( glutén)!
• Opatrne alebo vôbec nekonzumujte kapustovité rastliny ( kapustu, kel, ružičkový kel, karfiol, brokolicu, kareláb, kvaku, rukolu)!
• Vyhýbajte sa cesnaku, a najmä alergénovým semienkam (napr. orechy, mandle), ako aj drobno-semenným ovocným plodom.
• V každom prípade sa uistite v tom, že nami nakupované potraviny neobsahujú glutamát sodný (E621)!
• Môže sa stať, že príčinou koliku nie je diéta. Je možné aj to, že bábätko hltá príliš veľa vzduchu počas dojčenia, preto v mnohých prípadoch je dôležité grganie!
• V prípade cisárskeho rezu, bábätko nedostane od matky veľmi dôležité prospešné baktérie, lebo sa nedostala do styku s flórou pošvou matky. Pretože črevná flóra bábätka je len počiatočná, preto pre matku sa doporučuje užívať probiotiká ( aj počas 3 mesiacov). Ak tento nepríjemný symptóm pretrváva, aj u bábätka skúste probiotiká vyhotovené špeciálne pre dojčatá.

signo

 

Ing. Imrich Galgóczi

 

Zdroje:
Weston Price: Principles of Healthy Diets
The Optimal Diet for Pregnant and Nursing Mothers
Sally Fallon: The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care – Chapter 7: Nourishing Your Baby
Hunbaba: Az anyatej összetétele

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


sedem − 6 =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť