Neexistuje žiadny prínos žiť život bez soli

 

Preklad: Ing. Imrich Galgóczi
Korekcia: Ing. Ján Lisoň
Zdroj: Gábor Szendi – Hrefna Palsdottir: Salt: Good or Bad?

Nedá sa dostatočne veľa krát zdôrazňovať, že programy na zníženie soli sú bezvýznamné a škodlivé. Nielen, že tým páchame násilie na ľudskej povahe, ale program verejného zdravia, ktorý sa zrodil zo zastaranej dogmy, je vedecky úplne neopodstatnený, nepomáha v tom, pre čo bol vymyslený, ale môže viesť k vážnym zdravotným rizikám.

Rôzne zdravotné organizácie sa nás roky snažia presviedčať, aby sme so soľou zaobchádzali opatrne, lebo nadmerná konzumácia škodí zdraviu, napr. spôsobuje vysoký krvný tlak a srdcové choroby. Robia to napriek tomu, že ich tvrdenia sa nepodarilo presvedčivo dokázať ani niekoľko desiatok rokov trvajúcou výskumnou prácou.

Naopak, výsledky mnohých štúdií poukazujú na to, že z hľadiska srdcovo-cievnych ochorení je práve prílišný nedostatok soli zdraviu škodlivý.1
V našom článku budeme analyzovať vplyv konzumácie soli na zdravie.

Čo je soľ?
Soľ, známa ako chlorid sodný (NaCL), tvorí váhový pomer 40% sodíka a 60% chlóru. Soľ je našim najbohatším zdrojom sodíka.

Niektoré druhy solí v malom množstve obsahujú horčík, železo a zinok. Do jedlej soli sa často pridáva jód.2,3
Soľ obsahuje esenciálne minerály, v ľudskom organizme zohrávajú dôležitú úlohu vo forme elektrolytu, zásadnú úlohu predstavujú v regulácii rovnováhy tekutín a činnosti svalov a pri prenose neurotických impulzov.
Určité množstvo soli väčšina živín obsahuje v prirodzenom stave, ale často pridávame soľ do potravín kvôli zvýšeniu chuti stravy.

Soľ naši predkovia používali tiež ako konzervačný prostriedok, lebo jej veľké množstvo zabraňuje rastu baktérií v potravinách, a preto sa potraviny nekazili.

Soľ sa doluje v soľných baniach, alebo sa vyrába destiláciou morskej vody, respektíve vôd, bohatých na minerály.

Poznáme rôzne druhy solí, najznámejšie sú: kuchynská soľ, ružová Himalájska soľ a morská soľ. Rôzne druhy môžu mať odlišnú chuť, textúru a farbu. Z hľadiska textúry, soľ môže byť hrubo granulovaná alebo jemná. Z hľadiska zdravia, to nemá žiadny vplyv.

Zhrnutie: Najhlavnejšie zložky soli sú sodík a chlór, ktoré zabezpečujú dôležité životné funkcie v ľudskom organizme. Vo väčšine našich potravín, sa soľ nachádza v prirodzenej forme, ale je široko používaný aj ako zosilňovač chuti.

Ako ovplyvňuje konzumácia soli zdravie nášho srdca?
Zdravotnícke orgány, ako ochrancovia nášho zdravia, desaťročia odporúčajú obmedzenie konzumácie soli a radia nám, aby sme za žiadnych okolností nekonzumovali denne viac ako 2300mg sodíka.4,5,6

Je to zhruba jedna čajová lyžica, čiže je to menej, ako 6 gramov soli (soľ obsahuje 40% sodíka).

Nuž, 90% dospelej populácie USA konzumuje podstatne viac, ako je odporúčané7 , pričom údajne vysoká konzumácia soli spôsobuje vysoký krvný tlak, a tým spôsobuje riziko infarktu a cievnej mozgovej príhody.. Lenže s obmedzením konzumácie sodíka, sa zase vynára rad vážnych obáv.

Je pravda, že obmedzenie konzumácie soli o niečo zníži krvný tlak, predovšetkým u tých, ktorí trpia soľnou senzitívnou hyopertóniou8. U zdravých ľudí tento vplyv je zanedbateľný.

Podľa jednej štúdie z r. 2013, obmedzenie príjmu soli u zdravých osôb, spôsobil celkovo pokles systolického tlaku len o 2,42 milimetrov ortuťového stĺpca, a o 1 milimeter ortuťového stĺpca diastolického tlaku, t.j. zo 130/75 mmHg na 128/74 mmHg. Čo naozaj nie je tak impozantný úspech, kvôli čomu by sa oplatilo neustále jesť nesolenú stravu.

Dokonca na svete sa objavilo viac štúdií k tejto téme, z ktorých vysvitlo, že obmedzenie konzumácie soli vôbec neznižuje riziko ani infarktu, ani cievnej mozgovej príhody a neznižuje ani úmrtnosť10,11

Zhrnutie: obmedzenie soli do istej miery krvný tlak zníži, ale neexistuje žiadny dôkaz, že by sa znížilo riziko infarktu, cievnej mozgovej príhody alebo úmrtnosť vo všeobecnosti.

Nízky príjem soli môže byť aj nebezpečný
Dnes sa už dá dokázať, že nízky príjem soli, je vyložene nebezpečný. Nižšie uvádzame zhrnutie škodlivých účinkov diéty bez soli.
Zvyšuje hladinu LDL cholesterolu a triglyceridov: obmedzenie soli zvyšuje hladinu LDL cholesterolu („zlý“ cholesterol) a triglyceridu12 .
Srdcová choroba: Množstvo štúdií dokazuje, že denný príjem sodíka pod 3000 mg, zvyšuje riziko toho, že zomrieme na srdcovú chorobu13,14,15,16.
Zastavenie srdca: Podľa jednej analýzy, obmedzenie soli zvyšuje riziko mortality z dôvodu zastavenia srdca. Vplyv je vyložene šokujúci, lebo je reč o 160%-nom zvýšení rizika17.
Inzulínová rezistencia: Existujú štúdie, podľa ktorých vplyv diéty, chudobnej na soľ, zvyšuje inzulínovú reistenciu18,19,20,21.
Cukrovka 2. typu: existuje štúdia, ktorá poukazuje na to, že nižší príjem sodíka u chorých na cukrovku 2. typu, zvyšuje ich mortalitu 22 .

Zhrnutie: Diéta, chudobná na soľ, zvyšuje hladinu LDL a triglyceridov krvi, ďalej, zvyšuje riziko toho, že daná osoba zomrie na nejakú srdcovú chorobu, cukrovku 2. typu, alebo sa mu zastaví srdce.

Vysoká konzumácia soli, zvyšuje riziko rakoviny žalúdka
Rakovina žalúdka je piatou najčastejšou rakovinou, a tretím najčastejším dôvodom úmrtia. Následkom rakoviny žalúdka, na svete zomrie viac než 700000 ľudí23.

Mnoho štúdií dokazuje, že konzumácia stravy s vysokým obsahom soli, zvyšuje riziko ochorenia na rakovinu žalúdka24,25,26,27.

Analýza viacerých štúdií z roku 2012 zahŕňa výsledky 7 z nich na tuto tému, na ktorých sa zúčastnilo 268718 osôb28. Vysvitlo, že v okruhu s vysokou spotrebou soli bolo riziko výskytu ochorenia na rakovinu žalúdka o 68% vyššie, ako v okruhu ľudí s diétou, obmedzujúcou konzumáciu soli.

Môžeme sa len domnievať, čo je príčinou tohto javu:

Rozmnoženie baktérií: Je možné, že vysoký príjem soli je priaznivý pre rast Helicobacter pylori, tieto baktérie spôsobujú zápal, resp. žalúdočný vred, kvôli čomu sa zvyšuje riziko ochorenie na rakovinu žalúdka29,30,31 .
Poškodzuje žalúdočnú sliznicu: Strava s vysokým obsahom soli, môže poškodiť, resp. môže spôsobiť zápal sliznice žalúdka, dôsledkom čoho sa žalúdok stáva zraniteľnejším voči rôznym karcinogénom25,31 .

Poznamenávame však, že tieto štúdie, sa zakladajú na pozorovaniach, ktoré nedokazujú, že vysoký príjem soli je skutočnou príčinou ochorenia na rakovinu žalúdka, ale iba to, že tieto dve veci nejako navzájom súvisia.

Zhrnutie: Mnoho pozorovaní vykázalo súvislosť medzi vysokou konzumáciou soli a zvýšeným rizikom rakoviny žalúdka, ktoré však môže mať viac dôvodov.

Ktoré potraviny obsahujú veľa soli, resp. sodíka?
V súčasnosti, najviac soli obsahujú jedlá v reštauráciách, resp. dopredu balené alebo spracované potraviny. Podľa odhadov, celková spotreba soli Američanov, v 75%-tách pochádza zo spracovaných potravín, a len 25% pochádza z pôvodného obsahu soli samotnej potraviny, resp. z potravín, ktoré boli pripravené doma v kuchyni32.

Slané snacky, konzervy, instantné polievky, spracované mäso, marinované jedla a sójová omáčka rozhodne patria do kategórie potravín s vysokým obsahom soli.

Sú ale aj zdanlivo neslané potraviny, ktoré obsahujú prekvapivo veľa soli, sem patria napr. chlieb, tvaroh alebo obľúbená potrava na raňajky – cereálie.

Ak by ste chceli znížiť spotrebu soli, potom si prečítajte nalepenú etiketu na obale potraviny, kde je vyznačené, koľko daný výrobok soli obsahuje.

Zhrnutie: Spracované potraviny, napr. slané snacky a instantné polievky, vo všeobecnosti obsahujú veľa soli, avšak vysoký obsah soli môžu mať aj také potraviny, u ktorých by sme to skoro nepredpokladali, napr. chlieb, tvaroh alebo niektoré cereálie.

Oplatí sa obmedziť našu konzumáciu soli?
V prípade určitých chorôb môže byť vyslovene dôležité, aby sme znížili príjem soli. Ak lekár odporučí, aby sme konzumovali menej soli, mali by sme dať na jeho radu8,33.

Ale ak niekto je zdravý, a vo väčšine prípadov konzumuje domácu stravu, potom je viac než pravdepodobné, že sa nemusí obávať príliš vysokej konzumácie soli. V takomto prípade, si pokojne osoľme práve varené jedlo, alebo dosoľme ho pri stole, ak bude takto lepšie chutiť.

Totižto, nie len extrémne vysoká spotreba soli môže byť škodlivá, ale takisto aj extrémne nízka 16.

Takže, ako v mnohých prípadoch v stravovaní, aj tu sa oplatí nájsť zlatú strednú cestu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


− 6 = tri

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť