Najväčších deväť klamstiev o tuku a cholesterole.

 

Zdroj: Kris Gunnars: Top 9 Biggest Lies About Dietary Fat and Cholesterol. Authority Nutrition 29, October, 2013
Gábor Szendi:     http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/a-kilenc-legnagyobb-hazugsag-a-zsirrol-es-a-koleszterinrol.php
Preklad pôvodného článku: Elmira Mezei

Ľudstvo už šesťdesiat rokov žije oklamané verejným zdravotníctvom, a jeho mylnou teóriou , ktorú šírilo o tukoch, veľa ľudí za to zaplatilo chorobou a niektorí aj vlastným životom.

Výživa a prevencia chorôb je plná nekompetentností. Obdržali sme mylné rady, ktorými nás vyzývali na zanechanie konzumácie nasýtených tukov a cholesterolu napriek tomu, že ich škodlivosť nie je ničím podložená.
Nižšie uvádzam deväť najväčších klamstiev a mýtusov o cholesterole a tukoch.

1. Strava s nízkym obsahom tukov a vysokým obsahom sacharidov je optimálna
V rokoch 1960-70 veľa prominentných vedcov verili tomu, že nasýtené tuky predstavujú prvoradú príčinu srdcových chorôb, pretože zvýšia hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi. Táto teória bola základným kameňom nízkotučného spôsobu stravovania. V r. 1977 kvôli niekoľkým zlým štúdiám a chybným politickým rozhodnutiam odporúčali každému Američanovi tento spôsob stravovania.

Avšak v tom období , neexistovalo ani jedno štúdium o takomto spôsobe stravovania. V histórii ľudstva, Američania sa stali účastníkmi najväčšieho nekontrolovaného experimentu. Tento experiment sa nevydaril príliš dobre, a ešte stále trpíme kvôli jeho dôsledkom. Diagram dobre ukazuje, že začiatok epidémie obezity nastupuje presne vtedy, keď zverejnili odporúčania nízkotučného stravovania:

Krátko po tom nasledovala epidémia cukrovky. Samozrejme takýto graf nič nedokazuje. Korelácia nie je zhodná s príčinou. Zdá sa ale pravdepodobné, že nízkotučné odporúčania zapríčinili zhoršenie stavu, pretože ľudia začali jesť menej zdravú stravu ako napr. vajíčka, mäso či maslo, a začali konzumovať vysoko rafinované uhľohydrátové stravy.
Je pravdou aj to , že v tom období existovalo ešte pomerne málo dôkazov , no v súčasnosti je nízkotučný spôsob stravovania dôkladne preskúmaný.

Kontrolovali ju v testom s názvom Women’s Health Initiative, ktorá bola histórii dietetiky jednou z najväčších akcií. Štúdií sa zúčastnilo 48 835 žien po menopauze, ktoré rozdelili do dvoch skupín. Jedna skupina konzumovala nízkotučnú stravu ( s celozrným obilím), kým druhá skupina sa naďalej stravovala „normálne“. Po uplynutí 7,5 – 8 rokov, skupina na nízkotučnej strave schudla len 0,4 kg menej ako kontrolovaná druhá skupina, a čo sa týka srdcových a rakovinových chorôb nebol medzi nimi žiadny rozdiel. Ani iné štúdiá nenašli výhody nízkotučnej stravy.

Ale žiaľ, histórii ešte nie je koniec. Odporúčania nízkotučného stravovania u väčšiny dietetických inštitúcií je nie len neefektívna, ale je aj možné, že je vyložene škodlivá. Z viacerých vyšetrení vysvitlo, že nízkotučná strava v skutočnosti zhoršuje rad dôležitých rizikových faktorov, zvýši hladinu triglyceridov, zníži (dobrý) cholesterol HDL, a zmenší rozmer LDL častíc, čo je škodlivé.

Vo svete aj napriek tomu mnohí odborníci na výživu naďalej odporúčajú nízkotučné diéty , ktoré organizmu škodia viac ako pomáhajú.

Podstata: Neexistuje dôkaz o tom , že nízkotučná strava by mala akýsi benefit. Z dlhodobého hľadiska nespôsobujú chudnutie a neznížia riziko vzniku chronických ochorení. Určité štúdia preukázali, že môžu ešte aj uškodiť.

2. Strava s vysokým obsahom cholesterolu (napr. vajcia) sú škodlivé
Odborníci v dietetike dosiahli pozoruhodné úspechy v jednej určitej démonizovanej , tzv. dokonalej strave.
S veľkou pravdepodobnosťou ako najhorším príkladom uvádzali vajíčka , ktoré ale sú jednou najzdravšou potravinou na svete.

Zamyslime sa ! Nutrienty vo vajíčku sú dostatočné k tomu, aby sa jedna oplodnená bunka premenila na zárodok malého kuriatka.

Vajcia obsahujú veľké množstvo cholesterolu, a preto si mysleli, že spôsobuje srdcové ochorenie.
Štúdia však ukázali, že cholesterol vo vajíčku nezvýši hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi. Vajcia zvýšia hladinu HDL „dobrého“ cholesterolu v krvi, a vôbec nesúvisia so zvýšeným nárastom rizika srdcových chorôb. Slepačie vajce je neuveriteľne zdravé jedlo, ktoré je plné vitamínov, minerálov a obsahuje pre mozog a náš zrak nepostrádateľné nutrienty -výživové látky.

Nezabúdajme, že takmer všetky výživové látky sú v žĺtku, bielok nie je nič iné, len bielok. Najväčšou absurditou v histórii je neodporúčať konzumovať žĺtok z vajíčka .

Podstata: Slepačie vajcia démonizovali kvôli cholesterolu, ale nové vyšetrenia ukázali, že nezvýšia hladinu cholesterolu v krvi a neprispievajú k vzniku srdcových chorôb. Slepačie vajce je jednou z najbohatších výživných potravín na svete.

3. LDL a celková úroveň cholesterolu sú dobrou predpoveďou na riziko infarktu.
Nuž, to je pravda, že zvýšenie oboch hladín súvisí so zvýšeným rizikom, ale celkový obraz je od tohto oveľa zložitejší.
Celkový cholesterol v skutočnosti zahŕňa v sebe veľa vecí, aj HDL, ktorého poznáme ako „dobrý“ cholesterol. Vysoká hladina HDL-cholesterolu, zvýši celkovú hladinu cholesterolu. LDL-cholesterol má zasa  viacero subtypov.

Existujú malé, husté LDL častice ( nazývajú ho VLDL- to je najhorší cholesterol), a veľké, ľahké LDL častice (dobrý cholesterol). Drobné častice spájajú so srdcovými chorobami, pokým veľké častice sú obyčajne neškodné.

Štúdia v skutočnosti preukázali to, že hladina celkového cholesterolu a LDL cholesterolu sú slabé indikátory rizika oproti pomeru, napr. triglyceridov :HDL.

Analýzou jedného z vyšetrení zistili, že z pomedzi 231 986 pacientov chorých na srdce nemocničné kontroly zistili, že u polovici z nich bola hladina LDL normálna!

Podľa výsledkov iných štúdií bolo preukázané, že vysoká hladina cholesterolu môže byť ochranným faktorom. U starších ľudí, čím je hladina cholesterolu vyššia, tým je nižšie riziko vzniku srdcových chorôb.

O tom už ani nehovoriac, že príliš nízka hladina cholesterolu úzko súvisí so zvýšeným rizikom mortality (úmrtnosti) z iného dôvodu, ako napr. rakoviny a samovraždy.

Napriek tomu, že celkový cholesterol a LDL cholesterol sú slabým signalizátorom, ľudia, ktorí disponujú s vysokou hladinou mnoho krát im predpisujú -radia, aby za každú cenu znížili vlastnú hladinu cholesterolu, aby sa držali diéty s nízkym cholesterolom ( čo nefunguje) a užívali statíny.

V súčasnosti vo svete viac miliónov ľudí berie lieky na zníženie cholesterolu bez toho, aby to potrebovali, čím sa vystavujú vážnemu riziku nežiaducich vedľajších účinkov.

Podstata: hladina celkového a LDL cholesterolu sú v skutočnosti slabé indikátory predpovede srdcovej choroby. Mnohých ľudí nútia brať lieky zbytočne len preto, lebo lekári sa sústreďujú na tieto uvedené údaje.

4. Rafinované semená – a rastlinné oleje sú zdravé 
Do povedomia ľudí sa z akého si dôvodu dostali rafinované semená a rastlinné tuky , ktoré definovali ako zdravú stravu.

Ľudstvo začalo konzumovať tieto potraviny len pred cca sto rokmi, preto že nemali vhodnú technológiu na ich spracovanie.

Napriek tomu géniovia stravovania vymysleli, že tieto sú z nejakého dôvodu veľmi zdravé pre človeka a sú bezpodmienečne lepšie, ako „nebezpečné“ nasýtené tuky.
Tieto rastlinné oleje – ako sú sójové-, kukuričné a olej z bavlníkových semien, obsahujú veľmi vysoké množstvo viacnásobne nenasýtenej omegu-6, ktorá vo veľkom množstve je škodlivá a indikuje zápalovú aktivitu organizmu.

Napriek tomu, že tieto oleje odporúčajú na zníženie srdcových chorôb, veľa vyšetrení- štúdií potvrdilo, že v skutočnosti zvyšujú riziko týchto chorôb.

V jednom z vyšetrení v USA analyzovali všeobecne používané oleje na pečenie, a došli k záveru, že 0,56-4,2% obsahovali transmastné kyseliny, ktoré ako vieme, sú veľmi toxické kyseliny!

Tieto ale odporúčajú tie renomované organizácie, ktorých aktivity by sa mali skôr zamerať na ochranu nášho zdravia.
Je to len jeden z príkladov k tomu , ako nás môže predčasne poslať na druhý svet to, ak slepo budeme sledovať konvencionálne dietetické odporúčania.

Podstata: Rafinované rastlinné oleje sú veľmi nezdravé, sú plné omegy-6 a transmastnými kyselinami, ktoré môžu prispieť k vzniku rôznych chorôb.

 

5. Nasýtené tuky zvyšujú hladinu zlého cholesterolu a spôsobujú choroby srdca 
„Vojna proti nasýteným tukom“ utrpela žalostnú prehru.

Aj pôvodne sa zakladala na mylnom vyšetrení, ale akýmsi spôsobom sa premenila na verejný záujem (s katastrofálnym výsledkom).

Najhoršie na tom je, že aj vlády a verejné zdravotnícke inštitúcie napriek tomu, že sú k dispozícii dôveryhodné dôkazy o tom, že sú na veľkom omyle, ešte stále trvajú na svojich stanoviskách.

V skutočnosti nasýtené tuky nezvýšia natoľko hladinu LDL. Ich vplyv je slabý, nerovnomerný a závislý od jedinca.

Keď nasýtené tuky majú vplyv na LDL, pozmenia rozmery malých a hustých častíc (veľmi, veľmi škodlivá forma) na veľké LDL častice, ktoré sú väčšinou neškodné.
Nasýtené tuky taktiež zvýšia hladinu HDL cholesterolu, ktorý dávajú do súvislosti so zníženým rizikom srdcovej choroby.
Ak už, tak potom nasýtené tuky skôr zlepšia profil lipidov, a NIE opačne.

V posledných niekoľkých rokoch , veľa rozsiahlych štúdii skúmalo súvislosť medzi obsahom nasýtených tukov a rizikom srdcových ochorení.
Jedného takého vyšetrenia sa zúčastnilo 347 747 ľudí, kedy porovnávali výsledky 21 štúdií. Konklúzia bola nasledovná: nie je dôkaz o tom, že nasýtené tuky zvyšujú riziko ochorenia srdca.

Veľa iných štúdií a vyšetrení podopiera spomenutý výsledok – nasýtené tuky sú neškodné.
Pravdou je to, že nikdy nevedeli, a ani nebudú vedieť dokázať, že nasýtené tuky spôsobujú chorobu srdca, lebo to nie je pravdou.

Podstata: Napriek viac ako desaťročnej propagande, o nasýtených tukoch nikdy nevedeli dokázať, že by spôsobili chorobu srdca. V skutočnosti nasýtené tuky zlepšujú niektoré najdôležitejšie ukazovatele rizikových faktorov srdcovej choroby.

 

6. Nasýtené tuky a transmastné tuky sú podobné 
Transmastné tuky sú také nenasýtené tuky, ktoré chemickou cestou pozmenili k vôli zvýšeniu jeho stálosti a tuhosti ( t.j. aby sa dobre dali predať- vlastná poznámka).

Sú známe aj ako hydrogenované oleje.

Proces prípravy je pomerne nevkusný, vyžaduje vysoký tlak a teplotu za prítomnosti kovového katalyzátora a vodíkového plynu.

Už aj fakt, že tieto hrozné tuky budú pre ľudskú spotrebu vhodné, je neuveriteľný.
Niekoľko väčších zdravotníckych inštitúcií začalo mútiť hlavy ľuďom tým, že nasýtené a transmastné tuky zaradili do jednej skupiny s vyhlásením, že tieto sú „škodlivé tuky“.

Ale ako som už vyššie poznamenal, nasýtené tuky sú úplne neškodné, kým to isté o trasmastných tukoch vyhlásiť NEMÓŽEME

Trasmastné tuky sú veľmi toxické, a môžu spôsobiť inzulínovú rezistenciu, zápaly organizmu, resp. zvyšujú riziká vážnych chorôb, napr. riziká choroby srdca.

Napriek tomu, že ich spotreba sa znížila, transmastné tuky ešte stále nájdeme v spracovaných polovýrobkoch a FDA (Úrad pre bezpečnosť liekov a potravín USA) ešte stále kategorizuje ako „všeobecne bezpečné“.

Ak chcete predísť chronickým chorobám, tak konzumujte maslo, mäso a kokosový olej, a v každom prípade odmietajte transmastné tuky, lebo na tom môže závisieť vaše zdravie.

Podstata: Transmastné tuky z pohľadu trvanlivosti a stálosti, nám pripomínajú nasýtené tuky, ale ich chemické zloženie je veľmi odlišné. Pokiaľ nasýtené tuky sú neškodné, transmastné tuky sú veľmi škodlivé a za každých okolností sa im treba vyhýbať.

 

7. Od konzumácie tuku priberáme a strava s vysokým obsahom tuku je nebezpečná 
Tuk je tá látka, ktorá sa ukladá pod našou pokožkou, a od ktorého máme dojem, ako keby sme boli mäkký a nafúknutý.

Preto, keď konzumujete veľa tuku , tak vaše telo ho aj veľa ukladá.

Veď sa hovorí , ste to čo jete. – alebo nie?!

Žiaľ, to nie je také jednoduché.

Aj keď v prepočte na kalórie, gram tuku obsahuje viac kalórií, ako je to v prípade bielkovín a sacharidov, prirodzené stravy s vysokým obsahom tuku sú veľmi sýte a len ťažko sa s nimi môžeme prejedať.

V skutočnosti, analýzy diét s vysokým obsahom tuku (a nízkym obsahom uhľohydrátov) ukázali ,že produkujú, väčšiu stratu hmotnosti, ako nízkotučné.

Stravy s nízkym obsahom sacharidov a vysokým obsahom tuku zahŕňajú rôzne druhy ďalších výhod, ako napr. vyššia hladinu HDL cholesterolu, nižší triglicerid, hladinu krvného cukru a inzulínu, vysoký stupeň straty tuku z okolia brucha a lepšie rozmery LDL častíc.

Napriek týmto faktom, veľa odborníkov v stravovaní si ešte stále má odvahu k tomu, že stravy s nízkym obsahom uhľohydrátov vyhlasujú za škodlivú, a naďalej odporúčajú viacnásobne zlyhanú, úplne neúčinnú nízkotučnú stravu.

Podstata: Napriek tomu, že gram tuku obsahuje viac kalórií ako gram uhľohydrátu a bielkoviny, vyšetrenia preukázali že stravy s vysokým obsahom tuku a nízkym obsahom uhľohydrátov v skutočnosti produkujú väčšiu telesnú stratu – schudnutie, ako nízkotučné stravy.

 

8. Spracovaný margarín je lepší ako prirodzené maslo 

K vôli vyhlásenej vojne proti nasýteným tukom, maslo považujú za nezdravú potravu.

Spracovateľský potravinársky priemysel sa okamžite dobre umiestnil , a namiesto masla začal vyrábať také maslové náhrady ako je margarín.

Veľká väčšina margarínov obsahuje spracovaný rastlinný olej, mnoho krát do nej dávajú transmastné tuky.

Len ťažko sa dá prestaviť, že ľudia mysleli na to, že priemyselne spracovaný margarín je lepší ako maslo, čo je úplne prirodzené a ľudstvo ho konzumuje už dávno.

Ani štúdia nepotvrdzujú, že margarín je lepší ako maslo.

Uskutočnené vyšetrenie pod názvom Framingham Heart Study ukázali, že margarín oproti maslu preukázala zvýšené riziko srdcového ochorenia.

Mnohé vyšetrenía analyzovali plnotučné mliečne výrobky, ale nenašli dôkaz o tom , že by prispievali ku vzniku nejakým chorobám skôr naopak, korelovali s menším rizikom vzniku obezity.

Napriek všetkým generovaným obavám, plnotučné mliečne výrobky, ako je napr. maslo, sú vyložene zdravé, hlavne ak pochádzajú z mlieka kráv, ktoré sa pásli vo voľnej prírode.

Podstata: Margarín je jeden nezdravý, neprirodzený, priemyselne vyrobený produkt výživy , ktorý obyčajne obsahuje transmastné tuky a rastlinné tuky. Voľba tradičného masla je oveľa zdravší výber.

 

9. Spracované nízkotučné stravy predstavujú zdravú opciu 
Vzhľadom na smiešne nízkotučné odporúčania, výrobcovia potravín odstránili tuk z určitých produktov.

Ale bol jeden väčší problém: prirodzené produkty chutia hrozne bez tuku.

Výrobcovia na to prišli skoro , a preto kvôli kompenzácii pridali cukor do svojich produktov.

Z uvedeného dôvodu, nízkotučné výrobky sú v skutočnosti plné cukru, čo je vážne škodlivé.

Ak na nejakom výrobku vidíme slová “low fat” alebo “diétny”, potom pravdepodobne medzi ingredienciami môžeme nájsť cukor, kukuričný sirup, rôzne chemikálie.

Predajné štatistiky týchto výrobkov rapídne narastajú, lebo odborníci na stravovanie aj v súčasnosti ich odporúčajú na konzum napriek tomu, že „normálne“ plnotučné verzie týchto výrobkov sú oveľa zdravšie.

Literatúru s touto tematikou môžete nájsť v pôvodnom článku TU.

Obrázky sú prevzaté z webu google obrázky: http://www.google.com/imghp?hl=sk

6 Pripomienky: Najväčších deväť klamstiev o tuku a cholesterole.

  1. Jaroslav píše:

    Dobrý článok, ale mám dve poznámky:
    -názov triglyceridy je zastaraný, používa sa triacylglyceroly (TAG)
    -nič v zlom, ale o VLDL a LDL toho veľa neviete. Napr. VLDL (lipoproteíny, nie cholesterol)sú práve málo husté-majú to aj v názve. Okrem toho, obsahujú hlavne TAG, najviac cholesterolu nesú LDL. Ide aj o to, o aký cholesterol sa jedná, je to všetko zložitejšie.

    • imro píše:

      Pán Jaroslav,
      ďakujem za pripomienku!
      Na mojom webe sa snažím prekladať veci tak, aby ľudia článok – neodborníci- ľahko pochopili. Ako všade inde na tomto webe, som použil slovo triglycerid napriek tomu, že viem, že je to zastarané. Som názoru, že triacylglycerol by robil rozruch v hlavách čitateľov.
      Čo sa týka LDL lipoproteínu: Pretože cholesterol je látka mastnej povahy (lipid), v krvi je nerozpustný, lebo je to vodné prostredie. Organizmus vytvára také častice, ktoré obsahujú bielkoviny aj lipidy, to sú lipoproteíny. Tieto prenášajú v krvi tuky a cholesterol. Hlavnejšie lipoproteíny sú HDL (s vysokou hustotou), LDL (s nízkou hustotou), IDL (stredne hustá), VLDL (s veľmi nízkou hustotou), a kilomikróny.
      LDL a HDL sú schopné prenášať cholesterol vlastným lipidovým obsahom, popri tom, ich bielkovinová skladba im umožňuje, aby obiehali aj v krvnom obehu. LDL prenáša cholesterol z pečene k bunkám, kým HDL vráti späť do pečene nepoužitý cholesterol. Viac desaťročí sa zmieňujú o LDL-cholesterole, ako o „zlom cholesterole, a o HDL-cholesterole, ako o „dobrom cholesterole“. Ale podľa moderných výskumov to nie je také jednoduché, lebo ako LDL, tak aj HDL sa vyskytujú v rôznych veľkostiach a hustotách, ktoré určujú ich vlastnosti.
      Tak ako LDL, aj HDL majú svoje podskupiny. Menšie, hustejšie LDL lipoproteíny často nazývajú LDL typu-B, kým voľnejšie častice, menšej hustoty LDL typu-A. LDL typu-B ľahšie prenikajú do stien artérií, ľahšie sa oxidujú, dôsledkom toho ľahšie spôsobuje zápalové poškodenie, ako typ-A.
      Ľudia stále počujú len o zlom a dobrom cholesterole. Čo treba vedieť o časticiach, prenášajúce cholesterol?
      Rozmer LDL je veľmi dôležitý, lebo malé, typu BB, najviac spôsobujú zápal. Typ-B je horší ako typ-AB, a ten je horší, ako typ-A. Tieto testy o časticiach, čím ďalej, sú tým vypracovanejšie, precíznejšie, a dúfam, že lekári budú brať do úvahy pred tým, ako prinesú rozhodnutie v súvislosti s takými liekmi, ktoré môžu vážne ovplyvniť niečí život.
      Ale ak sa pozriete napr. na iné práce /http://www.internationaljournalofcardiology.com/article/S0167-5273%2899%2900107-2/abstract, alebo http://atvb.ahajournals.org/content/25/3/553.short/, tak subfrakcie LDL označujú ináč, ale stále je reč o tom istom.
      Môj preklad je občas /dosť/ zjednodušený a sleduje snahu pochopiť ho aj obyčajným smrtelníkom. Odborník má možnosť si prečíta aj náročnejšiu verziu, na základe odvolaní/použ. literatúry.

  2. Jaroslav píše:

    Dobrý deň.
    Ako vidím, mýlil som sa, viete viac, než to vyplývalo z článku, ospravedlňujem sa. Tie poznatky o lipoproteínoch sú mi známe, dosť sa tým zaoberám, mohli ste si ušetriť čas, ale aj tak ďakujem.
    Ak ste dobrý v biochémii, bude o čom diskutovať.

    • imro píše:

      Zdravým pán Jaroslav,
      hlavné je, že sme si veci vyjasnili – je to osožné aj pre článok. Musím Vás sklamať, biochémii žiaľ nerozumiem.

  3. Jaroslav píše:

    Dobrý deň. To nevadí, budem Vás študovať naďalej. Dal som Vás do pozornosti aj Vladovi Zlatošovi, možno viete, kto je to.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


− 1 = šesť

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť