Je sacharín škodlivý na zdravie?

 

Preklad:Ing. Imrich Galgóczi
Zdroj: Gábor Szendi /
Mary Jane Brown, PhD, RD: Saccharin – Is This Sweetener Good or Bad?

Sacharín je jeden z najstarších sladidiel na trhu, viac než sto rokov ho používajú ako umelé sladidlo na varenie a do nápojov, ale len v šesťdesiatych – sedemdesiatych rokoch sa stal naozaj rozšíreným sladidlom. Podľa viacerých, jeho najväčšou výhodou je, že človeka oslobodí od niekoľkých zbytočných kilogramov, môžu ho používať aj cukrovkári, a oproti cukru, nie je škodlivý ani na zuby. Iní sú však ostražitý voči akýmkoľvek umelým sladidlám, rovnako aj voči sacharínu.

Čo je sacharín?
Sacharín je umelé sladidlo, ktoré sa nekvalifikuje ako výživa, a ktorú vyrábajú v laboratóriu zo zlúčeniny s názvom ofo-toluenesulfonamide alebo phthalic anhydride, a konečným produkt je biely, kryštalický prášok.

Sacharín preto môže byť vhodnou alternatívou cukru, lebo neobsahuje kalórie a neobsahuje uhľohydráty, ďalej, pretože ľudský organizmus ho nevie metabolizovať, nespôsobuje žiadne zmeny.

Sacharín je o 300-400 krát sladší ako cukor, takže stačí z neho použiť len veľmi málo pre dosiahnutie sladkej chuti, ale podľa mnohých má zvláštnu trpkú pachuť, preto ho často kombinujú s inými nízkym, alebo nulovým kalorickým obsahom umelého sladidla, napr. aspartámom, ktorý používajú predovšetkým pri výrobe dietetických nápojoch.

Potravinársky priemysel aj preto s obľubou aplikuje sacharín, lebo je dostatočne stabilná zlúčenina s dlhou trvanlivosťou na polici, a aj po uplynutí viac rokov sa dá bezpečne konzumovať. Okrem nápojov bez cukru, sacharín používajú pri výrobe rôznych nízko kalorických sladkostiach, džemoch, marmeládach, pri výrobe želatín a zákuskoch, a aj lieky obsahujú sacharín.
Mnohí ho používajú do kávy namiesto cukru, na raňajky do kornflakes, a pod.

Súhrn: Sacharín je umelé sladidlo s nulovou kalorickou hodnotou, ktorý od stolového cukru je o 300-400 krát sladší, a obyčajne ho používajú ako náhradu cukru.

Podľa náznakov, sacharín sa dá bezpečne konzumovať
Podľa jednomyseľného stanoviska zdravotných údajov, vrátane Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín (EFSA) a US Food and Drug Administration (FDA), človek môže sacharín bezpečne konzumovať.

Ale to nebolo vždy tak. Napríklad v r. 1970 publikovali viacej štúdií v súvislosti stým, že sacharín u potkanov spôsobuje rakovinu mechúra (1). Preto, sacharín nejakú dobu, preklasifikovali ako potenciálne karcinogénnu zlúčeninu, ale výskum neskôr ukázal, že sa to nevzťahuje na človeka.

Humánne štúdiá totiž nevykázali jednoznačnú súvislosť medzi konzumáciou sacharínu a nárastom rizika rakoviny (2,3,4).

Potom, čo sa nepodarilo preukázať bez pochýb, že sacharín môže zvýšiť riziko vytvorenia rakoviny, preto ho preklasifikovali do kategórie medzi „nekarcinogénne zlúčeniny pre človeka“ (5). (http://enhs.umn.edu/current/saccharin/fda.html )

Napriek tomu veľa odborníkov si myslí, že pozorovacie štúdiá sú nevhodné na to, aby sa to dalo jednoznačne vylúčiť, preto odporučili, ak je to možné, vyhýbajme sa sacharínu.

Súhrn: Pozorovacie štúdiá nepotvrdili, že sacharín u človeka zvyšuje riziko vytvorenia rakoviny, alebo že by spôsobil akúkoľvek inú ujmu na zdravý.

Aké potraviny obsahujú sacharín?
Sacharín sa nachádza v rade potravín a diétnych nápojov, ale je tiež využívané ako stolové sladidlo.

Je k dispozícií jak v kvapalnej, tak a vo forme granulátov, jedna dávka zodpovedá cca dvom čajovým lyžičkám cukru.

Druhú rozšírenú formu použitia sacharínu tvoria sladené diétne nápoje, ale tu FDA stanovila hornú hranicu v dávke 12 mg/30 ml.

Kvôli tomu, že v r. 1970 sacharín sa dostal na čiernu listinu, veľa výrobcov sladených diétnych nápojov sa preorientoval na iné sladidlo, na aspartám, a dodnes je používaný.

Iní výrobcovia ale k výrobe pekárskych výrobkov, džemov, želatíny, žuvačiek, ovocných konzervov, cukríkov, šalátových dressingov používajú sacharín, ale sacharín možno nájsť aj v rôznych kozmetických výrobkoch, napr. zubnej paste ústnej vode, resp. v mnohých liekoch, vitamínoch a iných farmaceutických výrobkoch.

V EU, výrobky (potraviny a nápoje) , ktoré obsahujú sacharín, musia byť označené jednotným identifikačným kódom E954.

Súhrn: Sacharín je veľmi rozšírené stolové sladidlo, ktoré môže nájsť v diétnych nápojoch a potravinách s nízkou kalorickou hodnotou, podobne ako aj liekoch a vitamínoch.

Koľko sacharínu je dovolené konzumovať?
FDA, prijateľný denný príjem na kilogram telesnej hmotnosti, stanovila na 5 mg. To znamená, že ak niekto váži 70kg, potom bez akýchkoľvek rizík na zdravie, denne môže konzumovať 350 mg sacharínu.

Ale zoberme si iný príklad. Vyptím štyroch malých 355 ml fľaštičiek osviežujúceho nápoja – je to cca 10 dávok sacharínu – ešte neprekročíme limit stanovený FDA.

V USA nevykonali prieskum ohľadom toho, že ľudia v celku koľko sacharínu konzumujú, ale v Európe je to v podstatnej miere pod hranicou, ktorú stanovila FDA (6,7,8).

Súhrn: Podľa FDA, deti aj dospelí denne môžu bezpečne konzumovať 5 mg sacharínu na kilogram telesnej hmotnosti.

Konzumáciou sacharínu môže klesnúť naša telesná hmotnosť
Ak cukor nahradíme s nízko kalorickým sladidlom, môžeme tým znížiť našu hmotnosť, môžeme tým predísť obezite (9). Čiže môžeme konzumovať naše obľúbené jedlá a nápoje tak, že prijmeme menej kalórií (9,10).

V závislosti od receptu, cukor v určitých jedlách môžeme v50 – 100%-tách nahradiť sacharínom tak, že by bola ohrozená chuť a textúra daného jedla.

Treba ale poznamenať, že na základe určitých výskumov, umelé sladidlá, tým pádom aj sacharín, zvyšujú chuť do jedla, čím nepriamo môžu zvyšovať kalorický príjem, a tým aj telesnú hmotnosť (11,12).

Napríklad v jednej pozorovacej štúdii na vzorke 78 694 osôb, u žien s užívaním umelých sladidiel pribudol nárast hmotnosti o 0,9 kg oproti tým, ktorí nepoužívali takéto prostriedky (13).

Ale v nedávno uskutočnenej štúdii na značne vysokej úrovni, ktorá komplexne analyzuje vplyv umelých sladidiel na stravovanie a telesnú hmotnosť (14), dospela k záveru, že náhrada cukru za umelé sladidlá s nulovou alebo nízkou kalorickou hodnotou, v celku nespôsobuje nárast telesnej hmotnosti.

Práve naopak, vďaka nízkemu kalorickému príjmu ( v priemere mínus 94 kalórie na jedno stravovanie), telesná hmotnosť sa zníži v priemere o 1,4 kg (14).

Súhrn: Dostupné údaje nám ukazujú, že ak cukor nahradíme nízko kalorickými sladidlami, tá v malej miere zníži kalorický príjem a tak aj hmotnosť.

Vplyv sladidiel na hladinu cukru v krvi nie je objasnený
Sacharín často odporúčajú cukrovkárom namiesto cukru, lebo sa nezúčastňuje v procese látkovej výmeny, tým nevyvolá žiadnu zmenu v organizme, a oproti rafinovanému cukru, neovplyvňuje ani hladinu krvného cukru.

Existuje málo takých štúdií, ktoré by skúmali vyložene vplyv sacharínu na krvnú hladinu, väčšina skúma ostatné umelé sladidlá.

Napríklad z jednej štúdií, ktorej sa zúčastnilo 128 chorých na diabetes II.-ho typu, vysvitlo, že umelé sladidlo s názvom sukralóza (Splenda), neovplyvňuje krvnú hladinu (15).

K takým istým záverom sa dopracovali aj ohľadom ostatných umelých sladidiel, napr. aj u aspartáme (16,17,18). (Poznámka: tieto sladidlá, k vôli výsledkom potravinárskych bezpečnostných výskumom, nepovažujeme za zdravé; [ viď.http://www.paleolit.sk/obezita-dietou-neurobiologia-umelych-sladidiel-a-cukru/#more-3311 ; a odtiaľto sa môžete pozrieť aj na ostatné zdroje vedeckých prác: http://www.tenyek-tevhitek.hu/tartalom.htm#aszp]

Určité náznaky naznačujú, že nahradenie cukru s umelým sladidlom môže pomôcť pri regulácii krvného cukru, ale tento účinok je zvyčajne pomerne nízky (19).

Spolu s tým a na základe dostupných údajov možno vyhlásiť, že ani umelé sladidlá podstatnej miere neovplyvňujú krvnú hladinu ani zdravým, ani chorým na diabetes (20).( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4590273/ )

Súhrn: Je veľmi nepravdepodobné, že by sacharín mal vplyv na dlhodobú reguláciu hladiny krvného cukru, ani u zdravého, ani u človeka chorého na diabetes.

Náhrada cukru sacharínom môže znížiť riziko zubného kazu
Pridaný cukor je hlavným dôvodom zubných kazov (21), preto jeho náhrada nízko kalorickými sladidlami znižuje riziko zubného kazu (22). Totiž, oproti cukru, sacharín nie je fermentovaný v ústach s pričinením baktérií, , preto sa kyselina nevytvára (21).

Preto aj lieky obsahujú sacharín namiesto cukru (23).

Ale nesmieme zabudnúť na to, že potraviny a sladené nápoje obsahujúce umelé sladidlá, môžu obsahovať aj iné zložky, ktoré môžu spôsobiť zubný kaz.
Sem patria kyseliny v nasýtených osviežujúcich nápojoch, alebo prirodzené cukry v ovocí.

Súhrn: náhrada cukru sacharínom znižuje riziko zubných kazov, ale iné zložky zato môžu spôsobiť zubný kaz.

Má sacharín negatívne účinky?
Väčšina zdravotníckych úradov sacharín, pre ľudský konzum, považuje za bezpečný.

Napriek tomu ale niektorí sú mienky, že spomínané sladidlá majú negatívne zdravotné účinky.

Autori v nedávno zverejnenej štúdii tvrdia, že sacharín, sukralóza a aspartám, môžu spôsobiť črevnú bakteriálnu nerovnováhu (24). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25231862 )

Hoci v súvislosti stým je ešte málo výskumov, ale o tom sú už presvedčivé dôkazy, že bakteriálny nerovnováha črevnej flóry, môže spôsobiť obezitu, cukrovku II.-ho typu, zápalové choroby a rakovinu (25). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24681100 )

V jednej štúdií, pre myši podávali sacharín, sukralózu alebo aspartám, a po uplynutí 11 týždňov zistili, že u zvierat sa významne zvýšila hladina krvného cukru. Naznačuje to prítomnosť glukózovej intolerancie, dôsledkom čoho rastie riziko chorôb látkovej výmeny (24,26). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25831243 )

Ale ako myši ošetrili antibiotikami, ktoré zničili črevné baktérie v ich tráviacom trakte, krvná hladina sa znormalizovala.

Ten istý prieskum vykonali aj u zdravých ľudí takým spôsobom, že počas piatich dní museli konzumovať povolenú maximálnu dózu sacharínu. U štyroch zo siedmich z nich, po piatom dni sa výrazne zvýšila hladina krvného cukru, a zmenila sa aj črevná bakteriálna flóra. U ostatných nenastala zmena v črevnej flóre (24).

Vedci sa domnievajú, že umelé sladidlá , ako je sacharín, pravdepodobne podporuje rast takých baktérií, ktoré účinnejšie premieňajú konzumovanú stravu na energiu.

To znamená, že organizmus získa viac energie zo stravy, ktorú keď nevyužije, uskladňuje ju formou tuku, t.j. zvýši sa riziko obezity.

Treba ale poznamenať, že výskumy v tejto oblasti sú ešte stále v plienkach. Na dôkaz toho, že či je súvislosť medzi umelými sladidlami a zmenou črevnej bakteriálnej flóry, je treba vykonať podstatne viac výskumov.

Súhrn: Sú určité náznaky toho, že umelé sladidlá, ako je sacharín, môžu vplývať na bakteriálnu črevnú flóru, čím zvyšujú riziko vzniku určitých chorôb.

Ponaučenie: Na základe dostupných informácií, sacharín je zvyčajne považovaný za bezpečný, a môže byť dobrou alternatívou cukru. Znižuje riziko zubného kazu, dokonca v malej mierne znižuje aj chudnutie.

Ale tieto výhody neprináležia samotnému sacharínu, ale tomu, že ho konzumujeme namiesto cukru.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


sedem × = 28

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť