Doplnky stravy a diétne odporúčania, aby sme mali zdravšie deti

 

Článok bol zverejnený nadáciou GE v magazíne Rozmýšľaj zdravo! Cieľom nadácie je zdravotnícka osveta.
Nadácia GE sa zaoberá duševnou, telesnou a zdravotnou výchovou detí v predškolskom veku.

Autor článku: Szabó Gál Bence

Jeden z najvplyvnejších bodov na zdravie detí je stravovanie, jak z hľadiska duševného, tak aj  fyzického zdravia. Ako rodič, môžete dostať veľa rád, ale pre väčšinu ľudí v dnešnom svete je takmer nerealizovateľné to, čo radia lekári.

Pozrime sa na niekoľko príkladov, čo je určite z realizovateľné, a vrelo sa odporúča:
Je dôležité, aby sme našim deťom dávali len také uhľohydráty, ktorých glykemický index (GI) a nasýtenosť (GL) sú nízke. A je veľmi dobré ak vieme sledovať a usmerniť aj to, že nech tieto uhľohydráty pochádzajú z celulárnych uhľohydrátov, čo z praktického hľadiska znamená toľko, že by sme podávali uhľohydráty čo najmenej spracované: ovocie, zeleniny, sladké zemiaky, tekvica na pečenie, zemiaky ryža. Ak sa dá, mierou podávajme výrobky z múky a sladené výrobky/osviežujúce nápoje. Stabilita hladiny krvného cukru prispieva nie len k vyrovnanému duševnému stavu, ale vo veľkej miere aj k vytvorenie a udržanie vhodnej črevnej flóry dieťaťa. Črevná flóra je nie len pre zdravie, ale aj pre imúnny systém najdôležitejším pilierom! Ak dieťa sa nezdráha konzumovať vnútornosti/alebo morské plody, dajme im tieto veci častejšie- nie len mäso, lebo vnútornosti majú oveľa vyššiu nutričnú hodnotu.
V prípade mliečnych výrobkov uprednostnime prístup práve opačný – podávajme čo najviac spracované výrobky: jogurty so živými kultúrami a dlho dozrievajúce tvrdé syry, ktoré sú najzdravšie. Mlieko a tvaroch sa snažme obmedziť v čo najväčšej miere, alebo je lepšie sa im úplne vyhýbať. Nezrelé/nefermentované mliečne výrobky vyvolávajú príliš vysokú inzulínovú odozvu organizmu, a v mozgu môžu spôsobiť tvorbu opiátov (alkaloidy ópia sú dusíkaté zlúčeniny zásaditého charakteru, ktoré majú fyziologický efekt na ľudí alebo iné živočíchy), ktoré z dlhodobého hľadiska môžu spôsobiť aj problém… V súvislosti s jogurtom a zrelými tvrdými syrmi takýto problém vzniká s menšou pravdepodobnosťou, pretože v mlieku sa nachádzajúca látka IGF-1 s hormonálnym účinkom, sa odbúra/rozloží, a okrem toho, pri viac než 2 roky zrejúcich syroch, alergizujúci kazeín – vyvolávajúci značné zvýšenie hladiny IGF-1, sa taktiež odbúra. Ďalšou výhodou je, že zrelé syry obsahujú značné množstvo vitamínu-K2( a vápnika), kým jogurty blahodarne vplývajú na črevnú flóru… ( 2 roky dozrievajúce syry sú napr. parmezán a Grana Padana ).
Pomer mastných kyselín omega-3/6 je dôležité mať pod kontrolou. Ak pomer sa posúva na stranu omegy-6, generuje to procesy zápalov organizmu, ktorého následky si odnesie jak imúnny, tak aj nervový systém… Pre správny vývoj mozgu detí je dôležitá mastná kyselina DHA, nachádzajúca sa v rybích olejoch, ktorá je jednou z mastných kyselín omegy-3. Mastná kyselina omega-3, oproti omegy-6, znižuje zápalové procesy organizmu. Z praktického hľadiska, vhodný pomer spomínaných mastných kyselín vieme zabezpečiť tak, ak na pečenie používame len kokosovú tuk/olej, čajové maslo (tee butter), olivový olej, a obmedzujeme olejnaté semienka. Takto s dostatočnou istotou môžeme udržiavať hladinu omega-6 na nízkej úrovni. Popri tom sa doporučuje podávať deťom aj rybí olej, ktorý obsahuje DHA a iné, dobre zužitkujúce mastné kyseliny omega-3. ( Omega-3 z ľanového oleja a iné rastlinné oleje nie sú vhodné, predovšetkým pre deti nie!).
K zabezpečeniu primeraného množstva vitamínu-D3 opaľovaním na slnku, je v našich zemepisných šírkach dosť obtiažne, preto je pre deti dôležité podávať zvlášť, najlepšie formou olejnatých kvapiek. (na každých 7kg – 1000 IU). Zabezpečíme tým potrebný vývoj kostí, dobre urobíme aj pre nervový systém našich detí a pomôže tým predchádzať aj infekciám.
Pre deti sú mimoriadne dôležité vitamíny-K2, -K1! Okrem dlho zrejúcich syrov a a živočíšnych vnútorností, ich takmer nič neobsahuje, preto ich nedostatok je všeobecný. Pri produkcii proteínov, zodpovedné za riadnu dodávku vápnika, sú nepostrádateľné, tak ako aj pre vhodný vývoj kostí a zubov. To, že vitamín-K2 je v akej miere dôležitý pre kosti a zuby, najlepšie ukazuje práca Dr. Weston Priceho – bývalého prezidenta Amerického združenia zubárov, ktorý precestoval celý svet, aby rozlúštil tajomstvo zdravých zubov. Podľa jeho pozorovania, spolu vitamýny-K2, -D3, sú schopné zvrátiť zubný kaz, ba dokonca ak sa v čas podávajú, potom nie je potrebné náprava nepravidelnosti chrupu (ortodoncia chrupu)! V jeho knihe s názvom Health and Disease (Zdravie a choroba), publikuje početné množstvo štúdií dobre z dokumentované fotkami, kde podával bohatý extrakt vitamínu-K2 a D3 dvojčatám súrodeneckej dvojice. U dieťaťu, ktorému bol podávaný extrakt, sa vyvinula pekná symetrická tvár v dospelosti a mal zdravé, rovnomerne rozložené zuby, zatiaľ čo súrodenec dvojičky, ktorý nedostal extrakt, sa vyvinuli asymetrické, nepravidelné zuby, ktoré potrebovali nápravu. Obzvlášť je pozoruhodné, že dávkovaním extraktu vitamínu-K2 a D3 dosiahol, že zubný kaz ošetril bez vŕtania zubov! Nevyliečil sa len kaz zubov, ale po 6 mesiacoch sa regenerovala aj porušená dentinová vrstva zuba!
Dobrá rada pre dávkovanie vitamínov:
Z vitamínu-D3, každých 7 kg 1000IU, podávame pre deti počas jedenia. Pre dospelých sa doporučuje užívať 4-8000 IU.
Pri dávkovaní rybieho oleja podávajme toľko, koľko obsahuje minimálne 500mg EPA a DHA mastných kyselín. Je to zhruba 1čajová lyžička(2-3ml). Bezpečne môžeme aj viac, škodiť tým nebudeme. Pre dospelých je optimálne množstvo 1000-3000mg EPA a DHA (cca 1 polievková lyžica, t.j. 5-10ml). Podávanie v kapsulách sa doporučuje nepodávať, lebo aj tak necítime chuť, a mnoho krát sú potuchnuté (znehodnotené), a z kapsúl treba užiť aj často aj 20 ks k dosiahnutiu optimálneho množstva (!).
Z vitamínu-K2 aplikujme taký, ktorý obsahuje formu MK-7 (menakinone-7). Nekupujme také výrobky, na ktorých nie je vyznačená forma vitamínu-K2, lebo mnoho krát do výrobku dávajú lacnejšiu a menej účinnú formu MK-4. Deťom vitamín-K2(MK-7) podávajme minimálne 50mcg, ale ani viac neuškodí. Dospelí by mali denne užívať min. 100mcg, ale optimálne je 200mcg. Je dobré, ak výrobok popri K2 obsahuje aj vitamín-K1, v množstve 100mcg.

Článok bol zverejnený nadáciou GE v magazíne Rozmýšľaj zdravo! Cieľom nadácie je zdravotnícka osveta.
Nadácia GE sa zaoberá duševnou, telesnou a zdravotnou výchovou detí v predškolskom veku.
http://gondolkodjegeszsegesen.hu/ge-magazin-2015/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


− 2 = jeden

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť