Chudokrvnosť a fytáty

 

Preklad: Elmira Mezei

Chudokrvnosť – anémia, je obzvlášť častá predovšetkým u detí a žien, je veľmi podlá a problematická. Spôsobuje ju predovšetkým zloženie stravy a spôsob stravovania, preto suplementáciou železa, sa len ťažko dá napraviť.

Keby spálili 70 kg vážiaceho človeka, zostalo by z neho zhruba 3 kg popola. V tomto popoly by bolo len 14 gramov stopových prvkov. To znamená, že z celkovej hmotnosti človeka, len 0,02 %. Ale ich prítomnosť a účinok z hľadiska zdravej funkcie ľudského teľa – i napriek ich mimoriadne malému množstvu – je dôležitý.. Zo stopových prvkov je, z hľadiska života, esenciálnych aspoň 15, t. j. sú nenahraditeľné. Medzi ne patrí aj železo.

Železo je nenahraditeľný prvok pri dýchacích funkciách, pri zabezpečení kyslíka pre tkanivá. Celkovú zásobu železa organizmu nájdeme v 70%-tách v hemoglobíne (v krvi), 3% v mioglobíne (svaly, ostatné sú uskladnené v pečeni, slezine a kostnej dreni. Pre mozog je železo tiež nepostrádateľný, ku skladbe bielej myelínovej hmoty a pri syntéze hmôt slúžiacich na prenos informácií medzi bunkami je taktiež nepostrádateľný. Pri nedostatočnej zásobe organizmu železom, telo pre svoj chod spotrebuje najprv z týchto zásob, a len po ich úplnom vyčerpaní, pristúpi k čerpaniu železa z krvi, a dôsledkom toho sa vytvorí chudokrvnosť.

Detská a dojčenská chudokrvnosť sa podstatne ťažšie dá kompenzovať suplementáciou železa ako u dospelých, a toto môže mať vážne následky. Negatívne môže ovplyvniť vývoj nervového systému, môžu sa objaviť ťažkosti pri učení, môžu nastať motoricko-funkčné poruchy, a definitívne môže poklesnúť úroveň serotonínu a počet receptorov dopamínu.

Vylúčenie mlieka a gluténu zo stravy, podstatne zvyšuje vstrebávanie železa. V živočíšnej strave, v mäse, vo vnútornostiach sa nachádzajúce železo v hem-väzbe (je to forma chemickej väzby železa), a vstrebáva sa 2-3-krát lepšie, ako železo z rastlín v nie hem-väzbe.

Kyselina fytátová, ktorého meno asi priemerný človek nepozná (neplatí to pre paleo privržencov), je podrobená mnohým vyšetreniam, v súčasnej modernej odborno-vedeckej literatúre pre stravovanie, je viac sto článkov a vedeckých prác, ktoré sa zaoberajú jej účinkami. Vedci sa zhodnú v tom, že strava obilnín a strukovín, t.j. strava s vysokým obsahom fytátu, značne prispieva ku vzniku stavu nedostatku stopových prvkov v ľudskom v organizme.

To v skutočnosti spôsobuje populačný problém v rozvojových krajinách, ale k vôli chybným stravovacím odporúčaniam sú vytvorené, a čoraz väčšie percento obsahujúce obilninové stravy západného spôsobu stravovania, ukazujú znepokojujúci trend. Analýzy ukazujú, že síce vápnik, horčík, železo a zinok sa nachádzajú v potravinách, ale k vôli vysokým obsahom fytátu v sóji a obilninách, stopové prvky sa nevedia vstrebať( absorpcia bude veľmi nízka, alebo žiadna – vlastná poznámka).

Sója, ktorú v iných stravovacích diétach považujú za zdravú stravu, je strukovina, ktorá obsahuje najviac škodlivých fytátov a lektínov. V nich nachádzajúce sa fytáty, sú veľmi odolné voči štandartným technikám za cieľom znížiť ich obsah, ako napr: čas doby varenia. Obsah ich fytátov sa dá znížiť len dlhodobou fermentáciou.

Stav chudokrvnosti nastane pri strate krvi, pri stravovaní s nízkym obsahom železa, respektíve keď nastane porucha strebávania a znížia sa zásoby železa organizmu. V tomto prípade organizmus nevie vyrobiť hemoglobín, ktoré mimochodom obsahuje železo. Touto chorobou na svete trpí jedna miliarda ľudí. Chudokrvnosť môže spôsobiť aj infekcia črevným parazitom, keď v moči sa nedá vykázať mikro-krvácanie čriev, ale napriek tomu hladina úrovne železa poklesne. Môže ju spôsobiť aj krvácanie žalúdočného vredu alebo nádoru. V západnej kultúre je zriedkavý črevný parazit, skôr spôsobuje chudokrvnosť strata krvi menštruáciou. U žien, sa anémia vyskytuje 7x častejšie ako u mužov.

Príznaky chudokrvnosti dôsledkom nedostatku železa môžu byť:
• bledosť
• únava
• slabosť
• úzkosť
• podráždenosť, letargia
• angína
• zápcha
• ospalosť
• zvonenie v ušiach
• vredy v ústnej dutine
• zvýšený tep srdca
• vypadávanie vlasov
• mdloby alebo pocity na odpadnutie
• depresia
• dýchavičnosť
• svalové zášklby
• tŕpnutie, necitlivosť alebo pocit pálenia
• vynechané menštruácie
• silné menštruačné krvácanie
• zápal jazyka
• poruchy nechtov
• strata chuti do jedla
• svrbenia
• ťažkosti pri prehltávaní
• syndróm nepokojných nôh

Môžu to byť aj také podivné príznaky, ako túžba jesť blato, íľovitú pôdu , ľad, pastelky alebo kriedu.

Vzhľadom na to, že chudokrvnosť dôsledkom nedostatku železa, môže spôsobiť toľko problémov, a dlhodobo môže spôsobiť škody na našom zdraví, zaslúži si to , aby sme mu venovali pozornosť, aby sme našimi každodennými návykmi a stravovaním, k jej vzniku nedali živnú pôdu.

V odbornom časopise American Journal of Clinical Nutrition, bola zverejnená vedecká práca göteborských vedcov Hallberga, Bruneho a Rossandera, v ktorom skúmali pôsobenie fytátov na absorbciu. Expertu podliehajúce subjekty jedli žemle s rôznymi stupňami nasýtenia fytátmi, a merali u nich, v 7- mich rôznych stupňoch, vplyv na absorpciu. Stupeň zábrany vstrebávania vo veľkom súvisela od pridaného množstva fytátu. Čo bolo prekvapujúce, že už 2 mg fytátu, znížila účinnosť vstrebávania o 18%. (25 mg o 60%, 250 mg o 82%).

Je všeobecne známe, že prítomnosť kyseliny askorbovej (vitamín C), zlepšuje účinnosť absorbcie. Aj v tomto vyšetrení aplikovali túto metódu, a jeho dávkovaním čiastočne vedeli zmierniť vstrebávacie problémy, kým v prípade aj aplikácie mäsa, dosiahli eliminačný účinok len v skupine s najväčším obsahom fytátov. Eliminačný účinok kyseliny askorbovej, v prípade vysokej hladiny fytátov účinkuje vtedy, ak z neho konzumujeme viac sto miligramov.

Vysoký inhibičný účinok otrúb je všeobecne známy fakt. Vo vyšetrení, vodou vymyli väčšiu časť fytátov, vtedy sa zlepšila absorpcia železa, následne keď pridali fytáty, absorpcia sa zhoršila. Keď do bielej múky pridali také isté množstvo fytátu, koľko obsahujú otruby, potom v takej istej miere blokovala absorpciu železa ako otruby.

V rozvojových krajinách konzumujú neobvykle veľa fytátov, a oficiálne západné odporúčania povzbudzujú k tomu, aby sme konzumovali stravu s vysokým obsahom vláknin. Žiaľ, väčšinou sa to vzťahuje na vlákniny obilia, čo zvyšuje množstvo fytátov v strave.

Prekvapením tohto vyšetrenia bolo to, že už aj celkom málo fytátu (2-10 mg) spôsobuje vážne absorpčné ťažkosti. V západnom spôsobe stravovania jedno priemerné jedlo obsahuje 10-100 mg fytátu, u vegetariánov a v rozvojových krajinách nie je zriedkavý obsah fytátov v jednej strave až 250 mg. Celozrné chleby, cereálne raňajky , vedú trend v oficiálnych odporúčaniach „zdravých“ potravín. Tento stravovací trend – medzi mnoho inými problémami- aj v západnom svete vedie k nedostatku stopových prvkov na populačnej úrovni.

Zdroj: Gábor Szendi

Použitá literatúra:
• Hallberg L, Brune M, Rossander L. Iron absorption in man: ascorbic acid and dose-dependent inhibition by phytate. Am J Clin Nutr. 1989 Jan;49(1):140-4.
• Brady PG (2007). Iron deficiency anemia: a call for”. South. Med. J. 100 (10): 966-7.
• Calis JC, Phiri KS, Faragher EB, et al. (2008). “Severe anemia in Malawian children”. N. Engl. J. Med. 358 (9): 888-99.
• Dreyfuss ML, Stoltzfus RJ, Shrestha JB, et al. (2000). “Hookworms, malaria and vitamin A deficiency contribute to anemia and iron deficiency among pregnant women in the plains of Nepal”. J. Nutr. 130 (10): 2527-36.
• Medline Plus. “Iron deficiency anemia encyclopedia article”. Iron deficiency anemia encyclopedia article.
Rangarajan, Sunad; D’Souza, George Albert. (April 2007). “Restless legs syndrome in Indian patients having iron deficiency anemia in a tertiary care hospital”. Sleep Medicine. 8 (3): 247-51.
• Mazza, J.; Barr, R. M.; McDonald, J. W.; and Valberg, L. S.; (21 October 1978). “Usefulness of the serum ferritin concentration in the detection of iron deficiency in a general hospital”. Canadian Medical Association Journal 119 (8): 884-886.
• Kis, AM; Carnes, M (July 1998). “Detecting iron deficiency in anemic patients with concomitant medical problems.”. J Gen Intern Med. 13 (7): 455-61.

1 Pripomienky: Chudokrvnosť a fytáty

  1. reinhard píše:

    ja si osobne nemyslim ze chudokrvnost nie je problem stravy, ide o to ze vacsina ludi konzumuje to iste no chudokrvni su iba niektori, z coho mi po logickej uvahe vychadza ze chudokrvnost je bud problem genetiky alebo problem niektorich z metabolickych funkcii pecene

    argumentaciou vedcov na adresu kys. fytovej je to ze jej mnoztvo v beznej strave je minimalne a teda zabranuje vstrebavaniu stopovych prvkov do tela len minmalne. najcastejsie sa to spomina v suvislosti s osteoporozou a vstrebavanim vapnika. staci sa len zamysliet ze aky velky je prijem vapnika medzi ludmi – vypite litre mineralok alebo sa mozme pozriet do rychlovarnej kanvice ze co pijeme no napriek tomu je osteoporoza pomerne caste ochorenie. niektori to hadzu na vit D, iní prave na kys. fytovu a obcas aj na gluten

    zoberme si iny priklad poznam dvoch manzelov – zena osteoporoza, chudej postavy, vysoky cholesterol, muz nadvaha inak bez akychkolvek problemov – no a teraz poradte! stravuju sa uplne rovnako spolu no napriek tomu je ich zdravotny stav odlisny. preco? ja si odpoviem sam – genetika! pre niekoho bohuzial a pre ineho bohu dik

    este by som spomenul ze na vstrebavanie vplyva aj forma prijateho stopoveho prvku/mineralu ci je to koloidna forma alebo nejaka ina – nie som chemik tak to nepoznam ale viem len tolko ze prave zivocisna strava obsahuje tieto prvky v najlepsej forme pre cloveka

    zaver : strava ma vplyv na vstrebavanie tychto latok avsak nie je to ziadny svaty gral na dlhovekost hlavne ak to niekomu nie je sudene

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


3 − dve =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť