Aj vy zápasíte s mnohými príznakmi štítnej žľazy? Môže to znamenať jej zníženú funkciu.

                                                         

                                             Už s dodatočne doplneným receptom !

Prevzatie článku bez povolenia je hrubé porušenie autorských práv !

Zdroj: Dr.Mercola.com
Preklad: Homok Szilvia

Štítna žľaza má mimoriadne dôležitú funkciu z pohľadu nášho zdravia, málo ľudí z nás však vie , že má zníženú funkciu štítnej žľazy. Ak by sme boli toho vedomí , vyhli by sme sa mnohým zbytočným lekárskym vyšetreniam. Jedným z dôvodov jej zníženej funkcie je aj západný štýl stravovania.

Pre väčšinu z nás je jasné, že štítna žľaza zohráva dôležitú úlohu v metabolizme a pri stanovení telesnej hmotnosti.
Ale či vieme aj to, že depresia, choroba srdca, chronická únava, choroby spojivového tkaniva (fibromyalgia) a kĺbov, príznaky menopauzy, bolesti svalov a kľbov, iritábilný črevný syndróm, alebo autoimúne choroby môžu znamenať aj to, že máme problémy so štítnou žľazou?
Medzi typickými príznakmi nedostatočnej funkcie štítnej žľazy figuruje priberanie na váhe, neustála zlá nálada – depresia, roztrieštené vlasy a nechty, vypadávanie vlasov, tras v rukách
a v nohách , zápcha .

Pre chorobu štítnej žľazy dávame do súvislosti nasledovné príznaky:
• Vysoká hladina cholesterolu
• Nesystematická menštruácia
• Znížená sexuálna túžba
• Neplodnosť
• Ochorenia ďasien
• Retencia (zadržanie) tekutín
• Kožné choroby, ako sú akné a ekzém
• Problémy s pamäťou

Okrem týchto, existujú ešte mnohé iné zdravotné problémy, ktoré môžeme odvodiť z nedostatočnej funkcie štítnej žľazy. Štítna žľaza hrá dôležitú úlohu takmer vo všetkých fyziologických procesoch. Ak jej funkcia je nevyrovnaná, ani my nie sme vyrovnaný. Práve preto je také dôležité, aby sme pochopili funkciu štítnej žľazy, a taktiež dôvody straty jej nevyrovnanej funkcie.
Je smutným faktom, že u polovičky chorých trpiacich na nedostatočnú funkciu štítnej žľazy, chorobu ani nevedia identifikovať. Ľuďom, ktorým rozpoznajú chorobu, mnoho krát nedostanú príslušné liečenie, ktorého výsledok, aj v tom najlepšom prípade, je len čiastočný.

Nedostatočná funkcia štítnej žľazy – alebo latentná choroba
Nedostatočná funkcia štítnej žľazy, jednoducho znamená toľko, že žľaza nefunguje, alebo funguje pomaly, dôsledkom čoho produkuje od potrebného množstva menej žľazového hormónu.
„Subklinická“ nedostatočnosť štítnej žľazy znamená, že nie sú jednoznačné príznaky, a od normálnych údajov sa údaje vyšetrenia líšia len veľmi málo. S týmto problémom sa budem podrobnejšie zaoberať neskôr, lebo ako v okruhu mnohých zdravotných pracovníkov, tak aj u pacientov, spôsobuje vysoký stupeň nepochopenia.

Bohužiaľ, problémy so štítnou žľazou, sa stali dosť časté.

Faktory životného štýlu spôsobujúce chronickú obezitu, cukrovku, majú aj na štítnu žľazu deštruktívny vplyv, ktorých stav len sťažuje konzumácia uhľohydrátov, stres, toxíny životného prostredia ako aj absencia telesného pohybu.

Z celkového počtu obyvateľstva USA 10%, žien nad 60 rokov trpí subklinickou nedostatočnou funkciou štítnej žľazy [1].

Čo za týmto stojí?
Je to do značnej miery výsledkom nedorozumení a dezinterpretácii výsledkov vyšetrení, predovšetkým hormónu stimulujúcu štítnu žľazu (TSH). Väčšina lekárov je názoru, že ak hormón stimulujúci štítnu žľazu spadá do „normálnej“ zóny, so štítnou žľazou nie sú žiadne problémy. Ale stále viac lekárov si začína uvedomovať, že údaje hormónu stimulujúcu štítnu žľazu, sú mimoriadne nespoľahlivé na skutočné zistenie zníženej funkcie štítnej žľazy.

Okrem toho intervalovú zónu hormónu stimulujúcu štítnu žľazu, považovanú za „normálnu“, neustále menia!

V záujme uľahčenia ľahšieho spoznania choroby štítnej žľazy, Americká asociácia klinických endokrinológov (AACE) v r. 2003 zmenila „normálnu“ zónu hormónu stimulujúci štítnu žľazu od 0,3 do 3,04 [2]. Predošlé údaje sa pohybovali od 0,5 do 5,0, podľa ktorého sa dali spoznať iba tie najočividnejšie prípady.

Z hľadiska detekcie hypotyreózy, pozmenené zóny samy o sebe ešte stále nedávajú spoľahlivé informácie. Totiž nedá sa stanoviť pre každého „normálna“ zóna, ak neberieme ohľad na jeho vek, zdravotný stav a iné faktory.

Z toho vyplýva, že ak náš lekár nameria vyššiu hodnotu hormónu stimulujúci štítnu žľazu ako 1.5, môže to znamenať , že máte hypotyreózu.

Hodnota hormónu stimulujúca štítnu žľazu poskytuje nám iba čiastočné údaje, ktorému sa ešte pridajú všeobecné a telesné príznaky, genetické faktory a faktory životného štýlu a rad našich skorších chorôb. Lekári budú schopný konfrontovať poruchy štítnej žľazy len vtedy, ak namiesto laboratórnych údajov sa budú zaoberať s pacientom.

Ako vieme spoznať, že trpíme na hypotyreózu
Odhalenie príčin zníženej funkcie štítnej žľazy je komplexná úloha. Totiž mnoho symptómov je v súlade aj s inými poruchovými príznakmi, iné sú zase príliš všeobecné. Lekári mnoho krát z toho dôvodu nevedia identifikovať poruchu štítnej žľazy, lebo sa spoliehajú len na údaje zo zopár zaužívaných laboratórnych vyšetrení, a takto zostane rad neodhalených údajov, vzťahujúcich sa k problému štítnej žľazy.

Avšak, my ponúkame chýbajúce informácie!

Čím väčšou starostlivosťou posudzujeme naše príznaky a rizikové faktory , ktoré nás môžu zastihnúť, ako aj to, že čím organizovanejšej forme sme schopný takto získané informácie predniesť svojmu lekárovi pre vytvorenie úplného obrazu o nás, on nám vie vo väčšej miere pomôcť.

Niekedy chorí na nedostatočnú funkciu štítnej žľazy sú mimoriadne vyčerpaní, ťažkopádni, hlavne v ranných hodinách. Alebo sa bez akýchkoľvek príčin zachrípnu. Ľudia trpiaci na nedostatočnú funkciu štítnej žľazy veľakrát len ťažko sa vedia zohriať, a aj vtedy , keď sú v saune, a od ľahšej telesnej záťaže sa nepotia. Bežná je aj depresívna nálada a depresia.
Pri stanovení diagnózy veľa pomôže spoznanie pomalého trávenia a zápchy hlavne vtedy, ak konzumujeme dostatočné množstvo vláknin a tekutín.
Nepreriedil sa, alebo chýba horná časť obočia na vonkajšej strane? Niekedy to môže byť jeden z príznakov slabej činnosti štítnej žľazy. To isté platí aj na často opakujúce sa infekcie, lebo funkcia štítnej žľazy je podstatná pre imúnny systém.

Ďalším neklamným príznakom hypotyreózy je nízka bazálna telesná teplota, ktorej aspoň trojdňový priemer je nižší ako 36,4°C [4]. Na jeho zistenie je najideálnejší klasický ortuťový teplomer.

A aká je situácia v rodine? Niekto z blízkych príbuzných nebojuje s chorobou štítnej žľazy?

Nasledovné príznaky môžu naznačovať, že z vynárajúcich sa problémov v okruhu rodiny, aj mi máme väčšie riziko poruchy funkcie štítnej žľazy:

• Zvýšená alebo znížená funkcia štítnej žľazy
• Štruma (struma)
• Príliš skoré šedivenie
• Ľavé ruky
• Diabetes
• Autoimunitné ochorenia ako sú reumatoidná artritída, systémový lupus, sarkoidóza (trvajúci
zväčšené lymfatické uzliny), Sjögrenov syndróm, atď.
• Crohnova choroba alebo ulcerózna kolitída (ulcerózna kolitída)
• Roztrúsená skleróza (RS)
• Vysoká hladina cholesterolu

V záujme posúdenia stavu funkcie štítnej žľazy môže byť na osoh urobenie online testu. Napr. na stránke Mary Shomon je jeden dobrý test. Nachádzajú sa tam klasické, hore uvedené príznaky, ale aj ďalšie iné – príliš veľ a k tomu, aby som ich tu zverejnil.

Ak máme podozrenie, že máme hypotyreózu, dajme sa vyšetriť odborným lekárom a medzi laboratórnymi vyšetreniami nech v každom prípade figurujú aj klasické, na zistenie funkcie štítnej žľazy schopné vyšetrenia.

Ako môže zostať naša štítna žľaza zdravá v tomto svete plnej jedov?

Teraz, keď sme už ako-tak spoznali dôležitosť štítnej žľazy a jej funkciou, pozrime sa aj na faktory nežiaducich účinkov štítnej žľazy.

Strava
To, že v akej miere je schopná štítna žľaza správne fungovať, vo veľkej miere určujú naše rozhodnutia týkajúce sa našej životosprávy.

Ak sa stravujeme podľa základného plánu [5], efektívnejšie bude fungovať naša látková výmena (metabolizmus), a štítna žľaza bude vedieť ľahšie riadiť všetko. Stravovanie podľa stravovacieho typu, spraví vyrovnanou hladinu krvného cukru a lipidov, a stimuluje imúnny systém, aby štítna žľaza musela prekonať menej prekážok.

Vylúčme z nášho jedálnička fast-food stravy, ako aj stravy, ktoré prešli viacerým výrobným spracovaním, umelé sladidlá, trans-mastné kyseliny, ako aj všetko, čo obsahuje chemické prísady.
Konzumujme plnohodnotné stravy a stravy, ktoré nepodľahli výrobným procesom, konzumujme čo najviac biopotravín.

Glutén a iná senzibilita na stravu
Medzi najčastejšie príčiny poruchy funkcie štítnej žľazy patria glutén a iné potravino-senzibilné[6] symptómy , lebo spôsobujú zápaly organizmu.

Glutén, u mnohých ľudí spôsobuje autoimunitné reakcie, ktorá môže viesť ku vzniku Hashimoto symptómu, ktorá je jedna častá autoimúnna choroba. U 30% ľudí, ktorí majú spomínaný symptóm, konzumáciou gluténu, vznikne autoimúnna reakcia, ktorú vo všeobecnosti nevedia rozpoznať.

Proces funguje tak, že dôsledkom gluténu, trávenie nefunguje správne, preto časť konzumovanej stravy nebude celkom strávená ( presakujúci črevný syndróm [7]). Dôsledkom toho, takéto malé častice stravy sa vstrebú do krvného obehu, kde organizmus chybne ich vníma ako antigénne častice- vníma ich také, aké by tam nemali byť-, pričom vytvára voči nim protilátky.

Takéto antigény sú podobné molekulám, ktoré sa nachádzajú v štítnej žľaze. Takto organizmus omylom zaútočí proti štítnej žľaze. Toto nazývame autoimúnnou reakciou, v procese, v ktorom organizmus naozaj zaútočí proti vlastnému“ ja“.
Môžeme sa podrobiť vyšetreniam na glutén a inú potravinovú citlivosť (senzibilitu), medzi ktorými bude figurovať aj vyšetrenie na protilátky typu IgG a IgA [8].

Sója
Pre štítnu žľazu nedobre robí sója [9]. Sója NIE je taká zdravá potravina, ako to hlásajú poľnohospodárske a potravinárske firmy.
V sóji je vysoká hladina izoflavónov, ktoré majú škodlivý účinok na štítnu žľazu. V súčasnosti je už viac tisíc vyšetrení, ktoré stravu obsahujúcu sóju dávajú do súvislosti s nesprávnou diétou, s problémami tráviaceho traktu, so slabým imúnnym systémom, so zhoršenou funkciou pamäti, s problémami spojenými s plodnosťou, neplodnosťou a inými mnohými problémami – okrem toho majú nepriaznivé účinky na funkciu aj štítnej žľazy [10].
Správne fermentované organické sójové výrobky ako natto, miso a tempeh, nie sú problémom, len sa vyhýbajme nesprávne fermentovaných sójových produktov. ( Poznámka Gábora Szendiho: Sója nie je súčasťou paleolitného stravovania, lebo je strukovina a obsahuje lektín).

Jód
Jód je podstatnou súčasťou hormónu štítnej žľazy [12]. V skutočnosti pomenovanie rôznych foriem hormónov štítnej žľazy, odkazujú o počte molekúl jódu, ktoré sú k ním pripojené, lebo k T4-štyry, k T3 patria tri molekuly jódu, čo dokonale odzrkadľuje, že jód zohráva dôležitú úlohu v biochémii hormónov štítnej žľazy.
Ak v našej strave nie je potrebné množstvo jódu, potom nech je akokoľvek fit naša štítna žľaza, dôsledkom nedostatku základnej suroviny, nebude schopné produkovať patričné množstvo hormónov.
V procese funkcie štítnej žľazy zohrávajú úlohu aj bróm, fluór a chlór, alebo podobne ako aj jód, patria do skupiny halogenidov, súťažia medzi sebou o receptory jódu. Ak užijeme príliš veľa brómu, náš organizmus nebude schopný udržať pre seba patričné množstvo jódu. Bróm je všade v každodennom živote, počnúc od plastov, insekticídov, niektorých obilnín, osviežujúcich nápojov, pekárenských výrobkov, bahenných procedúr či prostriedkov na hasenie ohňa.
Majme na zreteli aj to, že pijeme filtrovanú vodu, lebo fluór má mimoriadne škodlivé účinky na štítnu žľazu [14]. Nie každý filter vie vyfiltrovať fluór [15], preto dajme pozor pri nákupe filtra.

Stres a funkcia nadobličiek
Medzi inými, stres znamená najväčší útok proti štítnej žľaze. Funkcia štítnej žľazy je v úzkej spojitosti s funkciou nadobličiek, ktorá je zase v úzkej spojitosti s tým, ako reagujeme na stres.
Mnohý z nás žijeme v neustavičnom(chronickom) strese, dôsledkom ktorého rastie hladina adrenalínu u a kortizolu, avšak vysoká hladina kortizolu negatívne pôsobí na funkciu štítnej žľazy. Účinkom stresu klesajú hladiny hormónov štítnej žľazy, pričom v situácii stresu by sme potrebovali práve viac hormónov štítnej žľazy.
Keď sa stres stane chronickou, nadobličkami produkované stresové hormóny ( adrenalín a kortizol) sa dostanú do konfliktu s hormónmi štítnej žľazy, ktorého dôsledkom môže byť chronická obezita, vysoký krvný tlak (hypertónia), vysoká hl. cholesterolu, výkyvy krvného cukru a mnoho iných zdravotných problémov.
Dlho trvajúci stresový stav môže spôsobiť aj únavu nadobličiek ( ináč povedané, vyčerpanie nadobličiek)[16], ktoré je častým sprievodom disfunkcie štítnej žľazy.
Toxíny v okolí v ktorých žijeme, znamenajú ďalší zdroj stresu pre náš organizmus. Negatívne pôsobia na štítnu žľazu také znečisťujúce látky ako sú petrochemické výrobky, organické chloridy, pesticídy a umelé potravinárske aditíva.
Najúčinnejšou metódou na oslobodenie sa od stresu je telesný pohyb, preto pohyb robí dobre aj štítnej žľaze. Telesný pohyb stimuluje štítnu žľazu priamo k tomu, aby vylučovala viacej hormónov štítnej žľazy. Ďalej, telesný pohyb spôsobuje naše tkanivá citlivejšou na hormóny štítnej žľazy.
Mnohí majú názor, že v zázemí viacerých výhod telesného pohybu, je práve funkcia štítnej žľazy.
Aj jedna polhodinová prechádzka znamená skvelý pohyb, ktorému nepotrebujeme nič, len jedny dobré topánky ( v lete ani to – vlastná poznámky). Nezabudnite na posilovacie cviky pri bežnom tréningu, pretože zvýšenie svalovej hmoty blahodarne stimuluje aj metabolizmus. Dbajme aj na to, aby sme spali dostatočne veľa. Nedostatok spánku, je jedným zo zdrojov stresu a spôsobuje negatívne na celkovú regeneráciu organizmu.
Nakoniec, jednou z najúčinnejších spôsobov energetickej psychológie na zníženie stresu, je stimulovanie meridiánov organizmu, ako napr. metóda EFT. Čoraz viacerí aplikujú ten to spôsob s nádhernými výsledkami [17].

Ošetrovateľské možnosti u nedostatočnej funkcii štítnej žľazy

Uvediem zopár odporúčaní – návrhov, ktorými vieme pomôcť štítnej žľaze v jej činnosti, respektíve vieme zmierniť dôsledky, ak jej funkcia alebo je nedostatočná:
Konzumujme v dostatočnom množstve morské rastliny, napr. morské riasy, pretože sú bohaté na mineráli a jód. S najväčšou pravdepodobnosťou tieto znamenajú naj ideálnejšiu formu doplnku jódu, lebo obsahujú aj iné, osožné výživové doplnky.

• Konzumujme para -orechy (brazílsky orech), je bohatá na selén
• Za cieľom absorpcie vitamínu -D, opaľujme sa ; ak žijeme v oblasti, kde je málo slnka, užívajme vitamín-D3 [18]
• Konzumujme stravu bohatú na vitamín A, ako napr. mrkvu, mangold , špenát,kel, listy púpavy, a batátu(sladké zemiaky)
• Dbajme na to, aby sme konzumovali dostatočne veľa mastnej kyseliny omegy-3.
• K vareniu používajme čistý olej z organického kokosového orechu – je vynikajúca na panvicovú prípravu jedál mäsa a smaženie zeleniny.
• Robme kroky na zníženie stresu, relaxujme, meditujme, aplikujme teplé kúpele, metódu až spomínaného EFT, urobme všetko, čo je pre nás osožné.
• Pohyb, pohyb, pohyb.

Hormonálna substitučná terapia
Ak vieme, že trpíme nedostatočnou funkciou štítnej žľazy, okrem týchto vymenovaných spôsobov zmeny životného štýlu, môžeme sa postarať aj o hormonálnu substitučnú terapiu.
Hormóny štítnej žľazy aplikujme však až po tom, keď sme už vylúčili každú inú možnosť, ktorá môže spôsobiť zníženie funkcie štítnej žľazy, ako také je únava nadobličky, glutén a iné alergie potravy, strata hormonálnej rovnováhy, a pod. Najlepšie riešenie je vždy to, keď namiesto užívania hormonálnych prostriedkov, keď nájdeme v zázemí samotný dôvod a to ošetríme.

Záverečné myšlienky
Poruchy funkcie štítnej žľazy v ničom sa nelíšia od ostaných chronických chorôb – aby sa problém vyriešil, treba sa sústrediť na dôvodovú príčinu v zázemí zdravotného problému. Cesta k uzdraveniu nebude jednoduchá, je to cesta úskalím zatiaľ , kým nájdeme najvhodnejší liečebný spôsob. Oplatí sa ale vydržať.
Ak sa na problém pozrieme komplexne so širokým uhľom pohľadu, časom prídeme na to, že vďaka mnohým malým krokom, sa nakoniec budeme cítiť omnoho lepšie, než ste si kedy dokázali predstaviť.

Článok je prevzatý od Gábora Szendiho.

—————————————————————————————–

Domáci „margarín“

Zdroj: Paleo Vital;

Príslušenstvo a príprava v jednom

• 2 dkg kokosového oleja zohrejeme, následne pridáme 3 lyžičky olivového oleja
• Misku so zmesou vložíme do väčšej nádoby s ľadom a dovtedy ju miešame, kým nedostaneme masu podobnú margarínu
• Ku takto získanej zmesi pridajme a zamiešajme žĺtok vajíčka (1ks)
• Prichutíme  podľa chuti  

Vlastná poznámka podľa komentárov k pôvodnému článku: -pridaním dvoch lyžíc kokosového mlieka bude ešte krémovejšia. Môžeme ju ochutnať nadrobno nakrájanou cibuľou,, kaprom,… môžeme použiť nastrúhaný kokos, škoricu, prípadne s troškou citrónu.
Vzhľadom k tomu, že sme použili žĺtok surového vajíčka, majme na zreteli skladovateľnosť takto vyrobeného margarínu. V chladničke vydrží pár dní.

——————————————————————————————————-

Literatúra k hlavnému článku:
1. Mary Shomon, Thyroid Disease 101, June 19, 2006
2. Major Revision of Hypothyroid Diagnosis Guidelines March 1, 2003
3. Mark Hyman M.D., The Ultra Thyroid Solution: A 7-Step Plan to Reverse Hypothyroidsim Permanently, 2008, copyright UltraWellness L.L.C. (ebook)
4. Thyroid-Info, Mary Shomon, guidelines for taking BBT,
5. Nutritional Typing: Your Next Generation Key to Stupendous Lifelong Health (and Simpler Weight Management),
6. Food Allergies—Do You Have Unexplained Symptoms? July 13, 2007
7. Leaky Gut’ Intestinal Protein Linked to Autoimmune Disorders May 14, 2000
8. Labcorps.com
9. The Evidence Against Soy October 7, 2008
10. More Evidence Soy is Not as Healthy as Originally Believed August 10, 2006
11. Cherie Calbom and Brian Shilhavy, How to Help Your Thyroid With Virgin Coconut Oil November 8, 2003
12. Hidden Toxins Disrupting Your Thyroid and Iodine Production? September 5, 2009
13. American Thyroid Association website, Iodine Deficiency,
14. Fluoridated Water Affects Your Thyroid Gland December 6, 2003
15. Mercola Water Filters page
16. Tired All the Time? Exhausted for No Reason? You Could Have Adrenal Fatigue August 18, 2009
17. Simple Treatment Improves Weight Loss, Thyroid Disease, and Rheumatoid Arthritis September 12, 2008
18. My One Hour FREE Vitamin D Lecture to Clear Up All Your Confusion on this Vital Nutrient December 16, 2008
19. Mercola Chlorella product page
20. The Armour Thyroid website
21. NEJM Study Proves Armour Thyroid Better Than Synthroid” January 2, 2008

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


1 + tri =

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si podrobnejšie informácie , ako používame cookies na týchto webových stránkach. Podrobnosti

Na základe zákona EU je povinné upozorniť návštevníka tejto web stránky, že web používa Cokkies. Ak s tým nesúhlasíte, potom vhodným nastavením Vášho prehliadača, zakážte ukladanie Cookies. http://www.mcafee.com/common/privacy/consumer/slovakian/cookie_notice/

Zatvoriť